Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4-rekord på tv och webb

Publicerad: 10 September 2009, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

”Idol” behöll greppet om tittarna igår. 1,3 miljoner följde även onsdagens program, enligt TV4. Dessutom drog VM-kvalet 1,4 miljoner tittare och det blev rekord på webben med över en halv miljon unika besökare.


Det var framför allt gårdagens VM-kval mot Malta och Idol som lockade tittare och webbesökare till TV4. 1,4 miljoner följde fotbollsmatchen på tv.

– Vi är tagna över ”Idols” enormt starka start, som är den starkaste någonsin. Vi märkte att intresset var större än tidigare under auditionsturnén, men det är roligt att det även gäller tittarna, säger Åsa Sjöberg, programdirektör för TV4.

Vid sidan av höstens stora underhållningsformat, gör TV4 en egenproducerad dokumentärsatsning. TV4 Plus visar ”Plastikkirurgerna”, en serie från Akademikliniken i Stockholm, som bland annat följer några kända ansikten. Dessutom går dokumentärserierna ”Jag ska bli stjärna” och ”Mamma till en mördare” upp på TV4. De har producerats internt.

– Just nu arbetar vi som bäst med 2010. Det blir ett enormt tryck med bröllop, fotbolls-VM och val, säger Åsa Sjöberg.

TV4 för en dialog med SVT och hovet om bevakningen av kungabröllopet. Det är även premiär för Greger Nowinskis serie ”Bernadotte” nästa år.

TV4-gruppens vd Jan Scherman ser ljuspunkter i den dystra annonskonjunkturen. Till skillnad från förra lågkonjunkturen har mediehuset dragit in över tvåhundra nya annonsörer i år. Ett antal större annonsörer, som Volvo, har lagt sin totala tv-budget i TV4 i år.

- Jag är stolt över att vi gick mot strömmen det här året och vågade satsa. Visst är det tufft på marknaden, så det blir självklart ett tapp i år, men det blir ändå en rätt okej vinst som det ser ut nu, säger han.

Betal-tv och den lokala reklamförsäljningen går bra, trots konjunkturen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.