Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4 rasar mot Bodströms reklammotion

Publicerad: 8 April 2010, 04:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Socialdemokraten Thomas Bodström vill sänka maxgränsen för tv-reklam till fem minuter i timmen. ”Man häpnar”, säger TV4:s vd Jan Scherman till Dagens Media.


Enligt Radio- och tv-lagen får en reklamkanal inte visa mer än 12 minuter reklam per timme. Det är för mycket, anser den socialdemokratiske riksdagsmannen Thomas Bodström.

I en motion skriver han:

”Alla dessa avbrott i tv-program upplever många som besvärande för helhetsupplevelsen av programmet. Vanliga filmer blir dessutom med alla avbrott tröttande långa”.

Riksdagen bör nu se över reklamtiden, skriver Thomas Bodström, som vill att tiden begränsas.

”Jag menar att man borde se över reklamtiden. Fem minuter per timma kan vara en riktlinje. Samtidigt borde man se över möjligheterna att avbryta program”, skriver han i motionen.

Jan Scherman, vd på TV4, är starkt kritisk till motionen, men säger att reklamföraktet finns i flera stora samhällsinstitutioner. I Hovet, som vill stoppa utomhusreklam under prinsessbröllopet. Hos Nobelstiftelsen, som ”är emot reklam”. Och nu riksdagen.

– Jag måste säga: Jag häpnar. Jag häpnar över att de här tre, tunga instanserna i det svenska samhällslivet vill begränsa yttrandefriheten, ge sig på det som handlar om tillväxt, sälja varor, produkter och tjänster. Jag hänger verkligen inte med. Jag undrar om kungen, Nobel och ett antal riksdagsledamöter vet vad det är för kärnvärden som de vill spränga sönder, och som är en vital del i vår demokrati och i vårt samhällsliv. Det känns inte bra, säger Jan Scherman.

Han menar att Thomas Bodström själv "inte själv drar sig för att använda marknadsföringsknep av olika slag" och hänvisar till när politikern gjorde reklam för sin deckare från riksdagens talarstol.

Gunnar Gidefeldt, TV4:s kommunikationsdirektör, menar ett Thomas Bodströms förslag inte bara skulle leda till att TV4 förlorar miljontals kronor i reklamintäkter - det skulle ”förändra hela branschen”.

– Det är insiktslöst och det finns ingen analys bakom det. Det verkar som om han utgår från sin egen konsumtion, säger han.

Leif Pagrotsky, oppositionens talesperson i mediefrågor, understryker att Thomas Bodströms motion lämnades in under den allmänna motionstiden, då ledamöterna får motionera fritt.

Leif Pagrotsky vill dock inte kommentera förslaget.

Dagensmedia.se har sökt Thomas Bodström.  

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev