Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4-profilernas attack mot ledningen efter valet: "Var är publicisterna?"

Publicerad: 26 Maj 2014, 14:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:36

TV4 valde att inte redovisa gårdagens valresultat i tv-rutan. Nu riktar flera av kanalens profiler hård kritik mot ledningen.


Gårdagens val till EU-parlamentet blev historiskt av flera anledningar.

Moderaterna gjorde sitt sämsta EU-val någonsin medan både Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna kom in i parlamentet. Samtidigt blev Miljöpartiet det andra största partiet.

Men tittade man bara på TV4 igår fick man inte veta något av detta. Kanalen valde nämligen att inte redovisa valresultatet utan nöjde sig istället med den valvaka som sändes digitalt i TV4 Play.

Att den sista sändningen om valet i TV4 gick klockan 19.00 kritiseras nu öppet av bland andra den politiska reportern Ulf Kristoffersson, som kallar beslutet för ett svek mot tittarna.

– Nu gör alla tv på nätet men vår fördel är ju att vi har tillgång till linjära sändningar också. Jag vet att det finns ett väldigt utbrett missnöje med att vi inte använder vår position för att bevaka valet, säger Ulf Kristofferson.

Han tycker att TV4:s ledning måste skärpa till sig.

– Ledningen säger att de fortfarande har höga journalistiska ambitioner men jag tycker att de måste visa det också.

Förutom valvakan i TV4 Play var det bara 22-nyheterna i Sjuan som tog upp valet igår.

– Jag tycker inte att det rimmar med vad TV4:s ledning säger när de hävdar att de har höga publicistiska ambitioner. Jag tycker inte alls att det går ihop. Har man ambitionen att ha en heltäckande nyhetsbevkaning måste man ha närvaro även under val.

Ulf Kristofferson menar att TV4 exempelvis kunde klämt in en extrasändning efter VM-finalen i hockey, som sändes igår.

– Det var ju ett snackprogram där man pratade om matchen och jag tycker att åtminstone där borde ha kunnat komma in och ge TV4:s tittare en sammanfattning av valresultatet och få in lite reaktioner.

Enligt Ulf Kristofferson finns det ett "oerhört starkt missnöje" bland medarbetarna kring att TV4 inte redovisade valresultatet.

Det måste vara frustrerande?

– Ja, jag har jobbat på TV4 i snart 20 år och tycker naturligtvis att det är jättetråkigt när man sänker ambitionerna och monterar ner. Beslutet att lägga ner lokal-tv kom ju för inte så länge sedan och det här följer samma mönster. Man sänker ambitionerna för det journalistiska.

Ulf Kristofferson uppmanar nu TV4:s ledning att tala klarspråk.

– Om man har för avsikt att ta bort nyheterna från TV4 och göra om det till en renodlad nöjeskanal tycker jag att de kan säga det öppet och inte låtsas som att de inte är så.

Hur tror du det här slår mot TV4:s varumärke?

– Jag tror inte alls att det är bra. TV4 har åtminstone haft ett varumärke som bygger på det som förut kallades för kommersiell public service. Då förväntar man sig att det ska finnas nyheter och samhällsbevakning och att man tar den funktionen på allvar i alla lägen, inte bara när det passar i tablån, säger han och fortsätter:

– Det är samma sak med beslutet att lägga ner lokal-tv:n. TV4 skulle vara en del av Sverige och det är en del av varumärket som man nu tagit bort. Att redovisa ett valresultat är en sån fullständig sjävklarhet. Jag förstår det inte.

Kollegan Jens B Nordström håller med om kritiken.

– Det är helt klart en generande låg nivå. Det diskuteras ofta hur stort och viktigt EU-parlamentsvalet är men det är ingen som vågar landa i ståndpunkten att det faktiskt inte spelar någon roll och då tycker jag att det är en för låg nivå vi lägger oss på.

Vad tror du att det här betyder för TV4:s varumärke?

– TV4 ska vara kommersiell public service men det är något som jag tycker ledningen börjar tumma allt mer på. Det är oroväckande, säger Jens B Nordström och fortsätter:

– Det är klart att det är bra att man gör satsningar på webben och försöker vara ambitiös där men det behöver inte vara det ena eller det andra. Vi måste göra både och.

Även nyhetsankaret Anna Lindmarker är kritisk.

– Det är verkligen inte så att nyhetsredaktionen lagt sig platt. Många av oss har lobbat för att vi ska få en någorlunda anständig bevakning av EU-valet. Nu ska vi inte glömma att vi gjorde ett storartat jobb på nätet men att vi inte ens fick en nyhetssändning efter klockan 19.

Hur kändes det?

– Jag satt ju där igår och såg de här häpnadsväckande resultaten trilla in både från Sverige och övriga EU. Det var väldigt, väldigt tråkigt att inte kunna berätta om det. Den centrala frågan i min hjärna är, "var är publicisterna?".

I SVT var intresset för valet stort igår och kanalens sändning, som pågick mellan 20.00 och midnatt, sågs i genomsnitt av 913 000 personer, enligt MMS.

LÄS LEDNINGENS SVAR HÄR:

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev