Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 Plus startar lokal reklamförsäljning

Publicerad: 6 Oktober 2010, 04:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

TV4:s lokala försäljning har redan passerat fjolårets rekordresultat. Nu bryter kanalhuset ned försäljningen lokalt även för sin största nischkanal TV4 Plus.


Ämnen i artikeln:

TV4 PlusTV4

När Dagensmedia.se talar med TV4 Sveriges vd Åsa Severed har den lokala reklamförsäljningen precis passerat 550 miljoner kronor. Det är 50 miljoner mer än rekordåret 2009 - redan i oktober.

– Trots det har vi en för liten andel av reklamkakan lokalt, säger Åsa Severed.

TV4 har tidigare flaggat för att man ska erbjuda lokal försäljning även i sina nischkanaler. Nu skrider man till verket, och släpper in lokala annonsörer i TV4 Plus.

– Vi måste ha en kritisk massa för att kunna göra detta. TV4 Plus är vår största nischkanal och det har funnits efterfrågan från kunder som vill annonsera i TV4 Plus lokalt, som tycker att "Storfyran" är för dyr, säger Åsa Severed.

Kanalhuset skruvar därmed upp takten på en marknad som morgonpressen och direktreklamen fortfarande håller i ett järngrepp.

– Den lokala reklamen omsätter 13 miljarder, och vi står för endast 4 procent. Där kan vi konkurrera om en större andel, säger hon och fortsätter:

– Tv-tittander går inte ner, men det gör tidningsläsandet. Annonsörerna är också missnöjda med effekten av dr och att det är inte miljövänligt.

Däremot är det inte aktuellt med lokalt innehåll - i alla fall inte än, säger hon.

TV4 Plus kommer att kunna sälja reklam lokalt någon gång under det första halvåret 2011. Fler nischkanaler kan följa.

– Men det finns inga konkreta planer. Man måste som sagt ha uppnått en kritisk massa först, säger Åsa Severed.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

TV4 PlusTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.