TV4 Play tar hälften av tittartiden online

2018-01-18 09:15  
Bild: Pixabay

52 procent av all tittartid på de MMS-mätta AVOD-tjänsterna läggs på TV4 Play – här är tv-året 2017.

Den totala konsumtionen av rörlig bild fortsätter att ligga på rekordnivåer. Enligt MMS rapport "Rörliga bilder" såg den genomsnittlige svensken under hösten 2017 på rörlig bild under 4 timmar och 38 minuter (4 timmar och 17 minuter 2016).

Tillväxten sker som tidigare online, men huvuddelen av konsumtionen sker via traditionell tv, som fortfarande står för över två tredjedelar av allt tittande på rörlig bild i Sverige. Den genomsnittlige svensken såg under 2017 på traditionell tv under drygt 2 timmar och 20 minuter per dygn, vilket är en minskning med omkring 8,5 minuter (5,8 procent) från 2016.

Enligt MMS Trend & Tema står all AVOD och SVOD (inklusive Youtube) för omkring 32 procent av den totala konsumtionen av rörlig bild, och linjär tv för 68 procent.

Linjärt:

TV4-gruppen uppvisar sin högsta andel någonsin, med över en tredjedel av allt tittande i huvudmålgruppen 15-64. Av den totala tiden på drygt 2 timmar och 20 minuter ägnade den genomsnittlige tv-tittaren drygt 45 minuter åt TV4-Gruppens kanaler, vilket är en minskning med 1 minut sedan föregående år.

SVT är fortfarande största tv-hus bland de äldre tittarna, och därmed också i befolkningen som helhet (A3+). SVT nådde där en andel på 37,1 procent (36,1), följt av TV4-Gruppen på 32,4 procent (31,1), MTG på 13,2 procent (15,7) och Discovery Networks på 10,8 procent (10,5).

Digitalt:

Enligt MMS webb-tv-mätningar ökade den spenderade tiden i TV4 Play med 18 procent, till 75,7 miljoner timmar under 2017 (64,3 miljoner timmar 2016). Även per strömstart ökade tiden, till i snitt 17 minuter. Vid årskiftet hade TV4 Play lyckats komma upp i 3,8 miljoner registrerade användare.

För övriga kommersiella tv-aktörer som mäts av MMS låg motsvarande siffror för MTG på 25,7 miljoner timmar (20,8 miljoner år 2016) och 16 minuter per strömstart. Discovery Networks noterade 20,6 miljoner timmar (15,4) och 21 minuter per strömstart, medan Aftonbladet TV noterade 22,2 miljoner timmar (Aftonbladet TV fanns inte med i MMS-mätningarna 2016, varför jämförelsetal saknas) och 2 minuter per strömstart.

I procent innebär det att 52 procent av all tittartid på de MMS-mätta AVOD-tjänsterna läggs på TV4 Play. MTG tar 18 procent, Discovery 14 procent och Aftonbladet TV 15 procent.

När det gäller reklamkontakter ökade TV4 Play annonslagret med 38 procent, och totalt svarade TV4 Play för nästan hälften (46 procent) av alla levererade reklamkontakter för de mätta AVOD-tjänsterna. MTG svarade för 25 procent av reklamexponeringarna, Discovery för 10 procent och Aftonbladet TV för 20 procent.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt