Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 Play skrotar cookies

Publicerad: 7 Mars 2019, 10:15

TV4 Play skrotar användningen av cookies.

Foto: TV4 Play

TV4 Play överger cookiestyrd annonsering till förmån för en egenutvecklad teknik.


Ämnen i artikeln:

TV4 Play

Cookies har länge varit standard när det gäller att rikta annonser mot specifika målgrupper. Många webbläsare och mobiltillverkare begränsar dock användningen av cookies, vilket försvårar för annonsörer och publicister.

Därför väljer nu TV4 Play att lansera en egenutvecklad teknik, som istället riktar annonser mot de inloggade användarna.

Enligt TV4 Plays egna uppgifter har tjänsten 4,7 miljoner användarkonton.

– Cookies är fortfarande standarden för att rikta annonser, trots att det är en teknik som inte är framtidssäkrad. Därför är det naturligtvis extra roligt att vi, med egen teknik, hittat ett sätt att angripa problemet och därmed skapa långsiktiga förutsättningar för ett effektivt annonserbjudande. I slutändan förbättrar vi med den här tekniken användarvänligheten och gör TV4 Play mer personaliserad och relevant för våra miljontals användare, säger Carl Waldenor, affärschef på TV4 Play, i ett pressmeddelande.

TV4 Play tror att styrningen mot inloggade användare kommer att öka annonsörernas räckvidd, eftersom tekniska nackdelar som förknippas med cookies försvinner.

Liksom tidigare kommer dock användarna att verifieras med hjälp av Bisnodes register, så att kampanjer enbart riktas mot verkliga personer.

– Att vi nu lämnar cookies bakom oss och börjar styra direkt mot våra inloggade användare tror vi kommer öka annonsörernas potentiella räckvidd i målgrupper hos oss, vilket kommer ge ökad effekt av målgruppsköp på TV4 Play, säger David Matsson, digital affärschef på TV4, i pressmeddelandet.

– Våra programmatiska köpare kan fortfarande använda cookies för att rikta sina annonser via sin DSP, men vi kommer själva inte längre rikta annonser med hjälp av cookies, fortsätter han.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4 Play

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.