Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4 Play passerar 3 miljoner inloggade användare

Publicerad: 24 Maj 2017, 11:50
Uppdaterad: 24 Maj 2017, 13:43

Mathias Berg, operativ chef för TV4-gruppen. Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. TV4 Play fyller ett år som inloggad tv-tjänst, och firar med att samtidigt passera tre miljoner registrerade användare. "Vi har lyckats få publiken att förstå att det är värt att ha en personlig relation med TV4", säger Mathias Berg, operativ chef TV4-gruppen.


Ämnen i artikeln:

TV4TV4 PlayWoo

Det var i maj förra året som TV4 låste sin Play-tjänst och började kräva registrering av tittarna. Syfte var att kunna samla in mer information om tittarna och deras vanor, för att kunna vässa tjänsten och erbjudandet till annonsörerna.

Endast tre månader därefter passerade TV4 Play 1 miljon registrerade användare.

När det nu är dags för TV4 Play att fira ett år som inloggad tv-tjänst når man samtidigt rekordsiffran 3 miljoner inloggningar.

– Vi hade ju en viss ångest när vi tog beslutet att låsa in TV4 Play. Vi trodde såklart att vi hade gjort vår hemläxa, men man kan aldrig veta säkert. Det var därför enorm lättnad då det visade sig att mottagandet blev så bra från både användarna och annonsörerna. Det visar sig nu rent konkret i en otroligt positiv utveckling av antal inloggade användare, som är större än vad vi både hoppats på och budgeterat för. Målet var att nå tre miljoner innan 2017 är slut, vilket jag stod inför ett antal hundra personer och skulle motivera till i januari. Verkligheten överträffade helt enkelt målet, säger Mathias Berg, operativ chef TV4-gruppen och ytterst ansvarig för TV4 Play, till Dagens Media.

Vad tror du ligger bakom ökningen?

– Jag tror att det övergripande svaret är att vi har lyckats få publiken att förstå att det är värt att ha en personlig relation med TV4. Det i sin tur tror jag består av tre delar: det första kan låta enkelt men är egentligen rätt svårt – det ska funka och vara enkelt att använda och logga in. För det andra resulterar inloggningen i en bättre användarupplevelse, och för det tredje har vi nu data om användarna som gör att vi kan utveckla ännu bättre innehåll.

Har ni något ytterligare mål ni vill nå i år?

– Facebook har idag nära på sex miljoner användare i månaden i Sverige, och det klart att TV4 Play också ska dit en dag. Vi hade ett firande för det nya rekordet igår, men har valt att inte kommunicera vilket som är vårt nya mål.

Drygt 40 procent av TV4 Play-användarna är mellan 15 och 35 år och den aktiva användaren tittar i snitt två timmar per vecka, enligt TV4:s egna siffror. 

Inom ramen för Bonniers gemensamma videoannonsallians Woo – där också Expressen TV, DN TV och Di Play ingår – var medieveckoräckvidden närmare 27 procent under årets första kvartal enligt rapporten MMS Trend & Tema.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4TV4 PlayWoo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev