Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4 Play ökar – går om Aftonbladet TV

Bild 1/3  

TV4:s webb-tv har nu större veckoräckvidd än kvällstidningens. Men Aftonbladets Jan Scherman tar det hela med ro.


Publicerad 2016-02-04 13:47
Uppdaterad 2016-02-04 14:05

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Dela artikeln:

TV4 Play tar ett stort skutt och ökar sin veckoräckvidd med över 6 procentenheter till 20.9 procent. Det visar nya siffror som MMS presenterat i sin undersökning "Trend och Tema". Siffrorna gäller det fjärde kvartalet och får TV4 att jubla.

– 2015 var det bästa digitala året i TV4:as historia, i alla perspektiv. Det är jättekul att vi får det bekräftat genom denna ganska kraftfulla ökning som MMS presenterar, säger Mathias Berg, kanaldirektör på TV4-gruppen till Dagens Media.

Vad betyder det här för er?

– Det är ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt med att utveckla vårt innehåll och att distribuera innehållet digitalt.

Ökningen innebär att TV4 Play nu har en större veckoräckvidd än konkurrenten Aftonbladet TV, som landar på 20.4 procent. Det betyder att det nu bara är Youtube som har en större veckoräckvidd än TV4 av de reklamfinansierade webb-tv-aktörerna.

Hur har ni arbetat för att nå hit?

– Det är ett långsiktigt arbete både med att utveckla vårt digitala innehåll och att anpassa våra linjära succéer till en digital miljö, säger Mathias Berg.

Jan Scherman, Aftonbladets tv-chef och tidigare vd för TV4, tar det hela med ro och vill gratulera sin gamla arbetsplats. Men han poängterar att det här rör sig om det fjärde kvartalet. En period då TV4 traditionellt är starka.

– I den här perioden kör min gamla arbetsplats ut det bästa de har i tv väg, både linjärt och online, säger Jan Scherman.

Scherman tycker att det är roligt att ens bli jämförd med en gigant som TV4 och menar att MMS siffror visar att de nu är riktiga konkurrenter. Han välkomnar också en kamp inom webb-tv-branschen som han bedömer är positiv för utbudet.

– Jag är väldigt glad är att vi nu är inne i kampen med de stora tv-husen. Det är en fantastisk bedrift av Aftonbladet att så snabbt ha tagit sig hit. Jag är övertygad om att ni kommer få ringa till TV4 inom kort och fråga hur de känner när vi gått om dem, säger han.

Big screen – en motor

Enligt Mathias Berg är en motor i ökningen TV4:s appar för Apple TV och Chromecast. Och här passar kanalchefen på att ge en känga till konkurrenten Aftonbladet.

– Vi växer över hela linjen, från drama och underhållning till nyheter, live och sport. Det som växer explosionsartat hos oss är big screen. "Big screen" har en tillväxt på flera 100 procent på årsbasis.

Vad tror du att det beror på?

– Vårt innehåll ger mening att konsumera på en stor skärm. Våra nyheter, vårt drama, vår underhållning blir bättre på en stor skärm. Jag tror inte nödvändigtvis att Aftonbladets innehåll blir bättre på en större skärm.

Där får han dock mothugg av Scherman, vars mediehus nyligen lanserade en app för Apple TV.

– Det går bra för oss där också. Så jag kan inte riktigt hålla med honom. Vår kraft som primär nyhetskälla passar sig väldigt bra där, säger han.

Jon Demred

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.