TV4 över miljarden

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist. Foto: Alexander Donka.

Tv-husets operativa resultat ökar med 40 procent – men fortsatt röda siffror för C More: "Går i rätt riktning, men inte tillräckligt snabbt", säger vd:n Casten Almqvist.

TV4:s 2017 blev tv-husets hittills starkaste år. Vinsten ökar med nästan 40 procent. Från 2016 års 743 miljoner kronor till 1,02 miljarder under förra året och betyder att TV4 för första gången spränger miljardvallen.

Även vad gäller omsättning stod TV4 för en ökning, och landade på 4,5 miljarder kronor, att jämföra med 4,3 miljarder kronor.

Under året som gått klättrade också TV4 Play upp till 3,8 miljoner inloggade användare – vilket har inneburit att bolaget kunnat öka totala räckvidden för sina tv-erbjudanden över tid.

– 2017 kan i efterhand visa sig ha varit ett viktigt trendbrott för TV4. Vår förhoppning är att det vi nu ser är konturerna till en långsiktigt hållbar reklam-tv-affär, vilket den kraftiga ökningen i digital försäljning också indikerar, säger Casten Almqvist, vd på TV4 och Bonnier Broadcasting, i ett pressmeddelande.

För C Mores del landade det operativa resultatet på -296 miljoner kronor, att jämföra med -307 miljoner för helåret 2016.

– C More går i rätt riktning, men inte tillräckligt snabbt. Nu ökar vi tempot ytterligare i vår transformationsresa. Genom full samordning mellan C More och TV4 Play skapar vi maximala förutsättningar för C More att växa ännu snabbare under 2018, säger Casten Almqvist.

Publicerad 2018-02-13 08.31Uppdaterad 2018-02-13 08.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: