Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Rörligt

TV4 över miljarden

Publicerad: 13 Februari 2018, 08:31
Uppdaterad: 13 Februari 2018, 08:51

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist. Foto: Alexander Donka.

Tv-husets operativa resultat ökar med 40 procent – men fortsatt röda siffror för C More: "Går i rätt riktning, men inte tillräckligt snabbt", säger vd:n Casten Almqvist.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4:s 2017 blev tv-husets hittills starkaste år. Vinsten ökar med nästan 40 procent. Från 2016 års 743 miljoner kronor till 1,02 miljarder under förra året och betyder att TV4 för första gången spränger miljardvallen.

Även vad gäller omsättning stod TV4 för en ökning, och landade på 4,5 miljarder kronor, att jämföra med 4,3 miljarder kronor.

Under året som gått klättrade också TV4 Play upp till 3,8 miljoner inloggade användare – vilket har inneburit att bolaget kunnat öka totala räckvidden för sina tv-erbjudanden över tid.

– 2017 kan i efterhand visa sig ha varit ett viktigt trendbrott för TV4. Vår förhoppning är att det vi nu ser är konturerna till en långsiktigt hållbar reklam-tv-affär, vilket den kraftiga ökningen i digital försäljning också indikerar, säger Casten Almqvist, vd på TV4 och Bonnier Broadcasting, i ett pressmeddelande.

För C Mores del landade det operativa resultatet på -296 miljoner kronor, att jämföra med -307 miljoner för helåret 2016.

– C More går i rätt riktning, men inte tillräckligt snabbt. Nu ökar vi tempot ytterligare i vår transformationsresa. Genom full samordning mellan C More och TV4 Play skapar vi maximala förutsättningar för C More att växa ännu snabbare under 2018, säger Casten Almqvist.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.