Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

TV4 om stränga spelreklamsförslaget: ”Oron ökar”

Publicerad: 13 oktober 2021, 11:49

Om reglerna kring spelreklam blir ännu stramare kommer spelbolagen flytta till plattformar med sämre kontroll och fler unga användare, tror Mathias Berg på TV4.

Foto: Janne Næss

Effekten av stramare spelreklamsregler blir den motsatta av vad man önskar att uppnå – och ett hårt slag mot svenska mediebolag, menar Mathias Berg på TV4. Spelbolagen kommer helt enkelt flytta reklamen till plattformar som inte påverkas av svenska bestämmelser, tror han.


Ämnen i artikeln:

Mathias BergTV4Spelreklam

Finansdepartementet har i en promemoria föreslagit ytterligare begränsningar av spelreklam. Departementet vill att dagens krav på att spelreklam ska vara ”måttfull”, ändras till att marknadsföringen ska vara ”särskilt måttfull”.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Mathias BergTV4Spelreklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.