Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4 om propositionen: marknadspåverkan en viktig fråga

SVT:s kommersiella konkurrenter välkomnar beskedet om att public service-bolagens marknadspåverkan ska utredas.

Helen Preutz


Publicerad: 20 Juni 2013, 12:16
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:42

Ämnen i artikeln:

SVTTV4-gruppenTV4

I går berättade Dagens Media om regeringens proposition för vilka villkor som ska styra public service under nästa sexårsperiod.

En av nyheterna som presenterades av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth var att Myndigheten för radio och tv ska få i uppdrag att undersöka hur public service påverkar konkurrenssituation på mediemarknaden.

Medan SVT:s vd Eva Hamilton ställer sig kritisk mot en utredning som hon uppfattar som "oroande" välkomnas beskedet av TV4-Gruppens kommunikationsdirektör Åsa Jamal som skriver så här på TV4:s medieblogg:

"Beskedet att man ska utreda public service-bolagens marknadspåverkan är bra och viktigt. Det är en tydlig signal om att man från politiskt håll ser att public service-bolagens marknadspåverkan är en central fråga för mångfalden på den svenska mediemarknaden."

I stort är hon positiv till propositionen som hon ser som ett steg i rätt riktning mot ökad transparens inom public service-uppdraget.

”En ökad öppenhet kring kommersiell finansiering och sidoverksamheter är ett rimligt krav på en offentligt finansierad verksamhet, och kan på sikt bidra till att stärka public service-bolagens oberoende.”

Ämnen i artikeln:

SVTTV4-gruppenTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.