Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 om konkurrenternas nya sälj: "De måste börja leverera tittarsiffror för att kunna konkurrera med oss"

Publicerad: 24 November 2015, 07:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Malin Häger, TV4-gruppens försäljningsdirektör, om MTG TV:s och Discovery Networks gemensamma säljsatsning.


Ämnen i artikeln:

MTGDiscovery NetworksTV4

Igår skrev Dagens Media om hur Discovery Networks Sweden och Modern Times Group (MTG) undertecknat en avsiktsförklaring om ett gemensamt bolag för försäljning av regionalt annonsutrymme i kanalerna TV3 och Kanal 5.

De båda företagen hoppas att på så sätt kunna utmana marknadsdominanten TV4-gruppen.

Malin Häger, TV4-gruppens försäljningsdirektör ser ändå försiktigt positivt på beslutet.

– Det blir väl ändå väldigt bra. En stark bearbetning på den regionala marknaden kan komma att gynna alla aktörer, säger hon till Dagens Media.

Enligt henne är det är svårt att uttala sig nu om hur detta kan komma att påverka konkurrensen mellan kanalerna, som hon menar i dagsläget ser olika ut på olika områden.

– Vi måste vänta lite för att kunna säga något – vi har ju just nu ingen aning hur satsningen är tänkt att se ut.

Hon menar även att om konkurrensen mellan TV3 och Kanal 5 försvinner kan det komma att påverka kunden.

– Även det handlar om konkurrens. Har vi färre men starkare aktörer kan priserna triggas upp och det komma att påverka kunderna.

Kan de bli ett hot mot er?

– Det är klart att en starkare aktör kan komma att utmana oss. Men framförallt handlar det om tittarsiffror. De måste börja leverera tittarsiffror för att kunna konkurrera med oss.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGDiscovery NetworksTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.