söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

TV4 om GRN-fällningen: ”Vi har misslyckats kapitalt”

Publicerad: 23 februari 2012, 11:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

TV4 fälldes i Granskningsnämnden för Sibyllas produktplacering i ”Robinson” i höstas. ”Vi ska jobba för att hitta rätt nivå”, säger Åsa Sjöberg, programdirektör på TV4.

Ämnen i artikeln:

RobinsonSibyllaTV4

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Det var i höstens omgång av "Robinson" i TV4 som de utsvultna deltagarna bjöds på mat från Sibylla. Samarbetet var TV4:s första produktplacering enligt de nya reglerna och både kanalen och Sibylla var väldigt nöjda med resultatet.

Granskningsnämnden för radio och tv, GRN, var dock inte lika imponerad. Enligt dem var TV4:s information om att avsnittet innehöll produktplacering otydlig.

– Vi förstår fällningen om skyltarnas läsbarhet, där har vi misslyckats kapitalt och det är väldigt olyckligt. Givetvis ska vi säkerställa att det inte ser ut så framöver, utan skyltarna ska vara tydliga och läsbara, säger Åsa Sjöberg.

Enligt GRN framhävdes dessutom Sibyllas produkter på ett otillbörligt sätt, på grund av den omfattande exponeringen.

–Vi ska fortsätta att jobba för att hitta rätt nivå på exponeringen i linje med lagens intentioner, GRN:s praxis, annonsörernas behov och våra redaktionella bedömningar. Här finns en möjlighet till nya intäkter och vi vill naturligtvis få detta att fungera. Vi ger inte upp.

Hade ni förväntat er att GRN skulle reagera?

– Eftersom det här är första gången så är det väldigt svårbedömt. Vi var väldigt glada och nöjda över möjligheten och vi tycker att vi hittade ett sätt att integrera Sibylla i programmet på ett naturligt sätt. Nu får vi försöka trimma in de rätta nivåerna på exponeringen.

Och TV4 har planer på ytterligare samarbeten kring produktplacering. Men Åsa Sjöberg är förtegen om planerna.

– Det vi diskuterar närmast är en idé som rör ”Big Brother”, men jag kan inte kommentera vilka annonsörer vi diskuterar med.

”Big Brother” hade premiär i TV4-kanalen TV11 i måndags.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev