Gå direkt till textinnehållet

TV4 om GDPR: "Vi hämtar inte in samtycke åt Google"

UPPDATERAD. Tv-huset går inte med på Googles GDPR-krav och riskerar nu att portas av techjätten:"Förhoppningsvis väljer Google att acceptera vår juridiska bedömning och förstår det orimliga i att begära samtycken från TV4:s användare", säger tv-husets digitala affärschef, David Mattsson.

I går skickades ett brev till mediebyråer och kunder signerat TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger. I sitt GDPR-arbete skriver hon, har tv-huset haft fokus på användarnas integritet, och på att användare och annonsörer kan mötas i en trygg miljö, där deras personuppgifter hanteras korrekt och transparent, och inte delas eller används i strid med GDPR.

TV4 kommer inte att samla in något samtycke från sina användare på begäran av tredje part. Däremot har TV4 beslutat att fem verktyg för tredjepartsmätningar kommer att accepteras för annonser – förutsatt att mätningen även fortsättningsvis sker i enlighet med TV4:s datapolicy. Dessa fem är:

MMS, Adform, DoubleClick, Delta Projects och DoubleVerify.

De plattformar som tv-huset för närvarande godkänt för adserving är Doubleclick, Deltaprojects och Adform.

Ni går inte med på Googles annonspolicy?

– Nej vi kommer inte att begära in något samtycke på uppdrag av någon annan, säger Magnus Törnblom, som är Bonnier Broadcastings presschef, till Dagens Media.

Betyder det att TV4 portas från Googles programmatic-verktyg från och med imorgon?

– Det kan bli en sådan konsekvens. Men vi vill vara tydliga med att det inte är TV4 som blockerar den trafiken, utan att det i så fall är Google som kan komma att filtrera bort TV4:s trafik på grund av att vi inte begärt in något samtycke å deras vägnar.

Hur har ni löst det med era kunder?

– Vi kan hjälper dem att hitta andra alternativa köpsätt för online video inom WOO-alliansen.

När Dagens Media frågar David Mattsson, som är digital affärschef på TV4 varför tv-huset valt att inte begära in samtycke å Googles vägnar, svarar han att det delvis beror på att TV4 inte har någon direkt relation till techjätten.

– De juridiska analyser, riskbedömningar och affärsanpassningar vi gör på TV4 för att säkerställa att våra användare och annonsörer kan mötas i en trygg miljö, görs helt oberoende av alla andra aktörer. Vi har i juridisk mening inte någon direkt relation till Google. Google är en underleverantör till våra annonskunder och kan som sådan inte ställa krav på TV4 att ändra vår juridiska bedömning.

Hur kommer det här påverka annonsörerna?

– Det hänger på hur Google väljer att representera vår trafik i sina system. Förhoppningsvis väljer Google att acceptera vår juridiska bedömning och förstår det orimliga i att begära samtycken från TV4:s användare.

Vad är negativt med att inte kunna använda Doubleclick längre?

– Det skapar så klart en hel del merarbete för våra köpare, som nu kan tvingas hitta andra leverantör för annonshantering.

Konkret – vilka typ av annonsering berörs av detta beslut?

– Det är fortfarande lite oklart och det är helt beroende på vilken leverantör vi talar om. Google kan komma att filtrera bort trafik utan flaggat samtycke eller begränsa sina kunders valmöjligheter avseende målgruppsdata. Andra leverantörer har sagt att de kommer agera i enlighet med publicisternas bedömning och inte ingripa i kundens affär. Det tycker vi är ett bra och rimligt förhållningssätt.

Varför går ni ut med brevet till annonsörer och kunder bara två dagar innan GDPR träder i kraft?

– För att vara säkra på att vi går ut med korrekt information.

Vad har ni fått för reaktioner från mediebyråer angående brevet som gick ut igår?

– Mediebyråerna är proffs och har i de flesta fall en mycket lösningsorienterad inställning till morgondagens utmaningar. Dialog förs kring hur vi hittar de bästa lösningarna för våra gemensamma kunder.

Vad har ni fått för reaktioner annonsörer angående brevet som gick ut igår?

– Mitt intryck är att annonsörerna bevakar utvecklingen utan att gripas av panik.

Hur ser en lösning på problemet ut?

– Enklast vore ju om den som är ansvarig för insamlandet av eventuella personuppgifter tillåts avgöra hur dessa kan användas utan inblandning av tredje part.

Hur kommer detta att påverka er affär, alltså era intäkter?

– Eventuellt blir det ett hack i skivan under helgen då vi ser att många deals kommer att flyttas mellan köpplattformarna. På längre sikt så är min bedömning att vi tillsammans med annonsörerna och deras byråer kommer ha en fortsatt sund affär. TV4:s onlinevideoerbjudande är starkare än någonsin och efterfrågan från våra annonsörer är ett kvitto på att de vill fortsätta göra affärer med oss.

Bonnier News GDPR-bedömning skiljer sig från er medan koncernchef Thomas Franzén har signerat det protestbrev som gått ut till Google. Nu väljer ni att inte begära in samtycke på begäran av tredje part. Hur kan bedömningarna se så olika ut inom koncernen?

– Som sagt, TV4:s juridiska analys och bedömning görs helt oberoende av alla andra aktörer.

Vad ger det för signaler till era kunder?

– Att TV4 tar GDPR, våra användares integritet, och en sund och trygg affär för alla parter på största allvar.

-----

TV4:s försäljningsdirektör skriver även i brevet som gått ut till tv-husets kunder:

"TV4 har kontrakterat SpotX som vår SSP. Vi kommer tillsammans med SpotX arbeta för att våra kunder ska kunna använda den DSP de själva utväderat och valt för sin programmatiska affär.

TV4 kommer att sätta av extra personalresurser för att kunna att stötta de kunder som behöver hitta andra sätt att köpa TV4:s annonsprodukter.

Ovan nämnda aktörer är dem vi i dagsläget haft möjlighet att utvärdera. Fler aktörer kan tillkomma på listan över godkända leverantörer i och med att vi uppdaterar arbetssätt och policy löpande. TV4:s GDPR-arbete kommer självklart att fortsätta även efter den 25 maj".

Malin Häger avslutar mejlet med att uttrycka stöd för IAB:s arbete med den branschstandard som nyligen skickats på remiss till publicister.

"TV4 stödjer IAB:s arbete med en branschpolicy för datahantering och kan därför komma att anpassa vår datapolicy i enlighet med IAB:s förslag.

Publicerad 2018-05-24 11.40Uppdaterad 2018-05-25 06.35

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: