Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 ökar presstrycket

Publicerad: 9 September 2009, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

TV4-gruppens maxade programbudget ökar trycket på pressavdelningen. På torsdag är det dags för den största enskilda aktiviteten - TV4 screenings. I år är den mer påkostad än någonsin.


För sjätte året i rad paketerar TV4-gruppen sina program och profiler i en presentation för press- och branschfolk. Syftet är att inspirera och visa på tv-husets mångfald, vid sidan av övriga programspecifika pressinsatser.

– TV4 screenings är kronan på verket för årets alla lanseringsinsatser. I år har vi utökat arrangemanget med 100 platser och har en större budget, säger Jennifer McShane, presschef för TV4-gruppen.

Hon drog ursprungligen igång arrangemanget, som i år projektleds av Helena Regnér. På torsdag visas bland annat klipp från nya Robinson-säsongen med Paulo Roberto som programledare. TV4 presenterar även alla kändisar som ska utmana sig själva och varandra i ”Kändisdjungeln”.

– Vi kommer inte att ha någon press på plats i Malaysia. Direktsändning från en otillgänglig djungel gör att teamet måste kunna fokusera. Därför låter vi för första gången en pressinformatör rapportera och ta hand om pressens önskemål på plats, säger Jennifer McShane.

I år har pressavdelningen tvingats prioritera arbetet hårdare än vanligt. De största pr-insatserna görs för ”Idol”, ”Kändisdjungeln”, ”Robinson”, ”Körslaget”, ”Tinas Cookalong” och ”Bonde söker fru”.

– Vi har fler nyheter än någonsin att jobba med, samtidigt som vi har flera återkommande stora program. Vi kommer kanske inte kunna vara fullt så flexibla som vi brukar vara när allt drar igång, säger Jennifer McShane.

”Idol” är omgärdat av en stor pr-apparat med större pressevenemang inför programmets olika faser. Direktsända program mediebevakas under inspelningarna och avslutas med en presskonferens. Intresset för Idol har växt stadigt. Numera har finalen av över hundra ackrediterade journalister.

- Det är som en slags Melodifestival om man ser till pressdignitet. Vi jobbar med Idol nästan året runt och mot precis alla målgrupper, från dags- och lokalpress till magasin och radio, säger Jennifer McShane.

”Robinson” startar senare i höst. I augusti anordnades en pressresa och det blir en större aktivitet inför premiären. Dessutom bearbetas långtidspressen med anpassat material.

”Körslaget” och ”Bonde söker fru” har stor lokal förankring och en pressaktiviteterna riktar sig främst till lokalpress. ”Tinas Cookalong” lanserades bland annat med en pressträff där journalister hade möjlighet till enskilda intervjuer.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.