Rörligt
TV4 och MTG i gemensam attack mot SVT
Publicerad: 22 september 2010, 10:58
SVT:s påståenden att ägarna av stora sporträttigheter kräver att sponsorerna exponeras i tv är fel. Det hävdar sportcheferna för Viasat och TV4-gruppen i ett gemensamt debattinlägg.
SVT:s påstående är ett av public service-bolagets mest högljudda argument mot regeringens förslag att förbjuda sponsring i SVT. Enligt SVT Sports chef Per Yng skulle sponsringsförbudet innebära att SVT skulle få det svårare att köpa sändningsrätterna till stora idrottsarrangemang som OS och fotbolls-VM.
Enligt Hans Pekkari, sportchef på TV4-gruppen, och Per Tellander, sportchef på Viasat, är SVT:s argumentation felaktig.
I ett gemensamt debattinlägg i dagens DN skriver de att ett sponsringsförbud i SVT inte påverkar bolagets förhandlingsläge. Det går utmärkt att köpa sporträttigheter utan att visa sponsormeddelanden i rutan, skriver de.
”Det stämmer att vissa rättighetsinnehavare använder sponsorexponering som en av flera parametrar i förhandlingar, men detta sker i mycket begränsad skala, i huvudsak för premiumrättigheter som SVT inte är intresserade av och dessutom endast under förutsättning att sändande lands lagstiftning tillåter sponsorexponering.”