TV4 och MTG i gemensam attack mot SVT

SVT:s påståenden att ägarna av stora sporträttigheter kräver att sponsorerna exponeras i tv är fel. Det hävdar sportcheferna för Viasat och TV4-gruppen i ett gemensamt debattinlägg.

SVT:s påstående är ett av public service-bolagets mest högljudda argument mot regeringens förslag att förbjuda sponsring i SVT. Enligt SVT Sports chef Per Yng skulle sponsringsförbudet innebära att SVT skulle få det svårare att köpa sändningsrätterna till stora idrottsarrangemang som OS och fotbolls-VM.

Enligt Hans Pekkari, sportchef på TV4-gruppen, och Per Tellander, sportchef på Viasat, är SVT:s argumentation felaktig.

I ett gemensamt debattinlägg i dagens DN skriver de att ett sponsringsförbud i SVT inte påverkar bolagets förhandlingsläge. Det går utmärkt att köpa sporträttigheter utan att visa sponsormeddelanden i rutan, skriver de.

”Det stämmer att vissa rättighetsinnehavare använder sponsorexponering som en av flera parametrar i förhandlingar, men detta sker i mycket begränsad skala, i huvudsak för premiumrättigheter som SVT inte är intresserade av och dessutom endast under förutsättning att sändande lands lagstiftning tillåter sponsorexponering.”

Publicerad 2010-09-22 10.58Uppdaterad 2015-12-06 15.38

Dela artikeln: