Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4: "Nu är utbud och efterfrågan i balans"

Publicerad: 13 November 2013, 09:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

UPPDATERAD. TV4-Gruppen kommer inte att höja reklampriserna nästa år.


Ämnen i artikeln:

TV4Netflix

Den svenska tv-marknaden har varit rejält stökig de senaste åren.

Efterfrågan hos annonsörerna har i flera perioder överstigit utbudet på reklamtid i rutan, vilket fått till följd att många inte har fått plats med sina kampanjer.

Inför 2013 valde tv-bolagen att skruva upp reklampriserna för andra året i rad.

– Inte heller under 2012 har vi lyckats leverera det som marknaden efterfrågar, vilket innebär att det finns en dold efterfrågan, sade TV4-Gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg till Dagens Media.

Nu är det dock annat ljud i skällan – och TV4 låter reklampriserna vara oförändrade både i "vanlig tv" och i TV4 Play inför förhandlingarna med annonsörerna om 2014.

– Vi gör det enkelt i år. Nu är nivån i balansen mellan utbud och efterfrågan bra. Därför rör vi inte bruttopriserna, säger Michael Grimborg.

Beskedet lämnades på ett stort frukostmöte med mediebyråer och slutkunder som TV4 arrangerade på onsdagsmorgonen.

På mötet berättade TV4:s vd Casten Almqvist och Michael Grimborg även om den nya second screen-annonsprodukten TV4 Ad Sync.

TV4 Ad Sync ger annonsörerna möjlighet att nå ut med sitt budskap i mobilen, datorn och läsplattan samtidigt som deras reklamfilm visas i tv-rutan. Detta görs genom tidsstyrda annonser i bolagets Ad Sync-partnernätverk, som ska fokusera på mobila plattformar.

TV4-Gruppen har nyligen organiserats om i syfte att förstärka bolagets digitala utveckling, och digitala medier-chefen Cecilia Beck-Friis har tagit klivet upp till posten som vice vd.

Enligt Casten Almqvist ska det digitala arbetet i fortsättningen genomsyra hela bolaget.

– Till skillnad från många av våra konkurrenter väljer vi att inte organisera digitala medier separat, utan det ska migreras in i övriga TV4. Vi ska fortsätta att vara störst på tv – oavsett plattform, säger han.

Michael Grimborg konstaterar att Sverige i nuläget sannolikt är världens mest konkurrensutsatta tv-marknad, och hänvisar till en studie som visar att det finns 45 OTT-tjänster ( over the top-content) i Sverige, där exempelvis Netflix är en stor utmanare.

– Det är på riktigt nu som det händer, säger Michael Grimborg.

Enligt TV4-cheferna innebär förändringarna i tv-tittandet möjligheter, snarare än hot.

– Dvd-knarkandet har flyttat till nätet och det innebär nya möjligheter för oss. Vi har inte tidigare varit inne på videomarknaden, säger Casten Almqvist.

Dagens Media har även varit i kontakt med MTG TV och SBS Discovery. Båda bolagen vill vänta med att berätta hur de kommer att göra med priserna 2014.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.