Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4 News annonsörer om nedläggningshotet

De lägger sina annonspengar i TV4 News. Men hittills har kanalens exklusiva partners inte fått någon information om TV4 News framtid.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Sebastian Parkkila


Publicerad: 16 Maj 2013, 09:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:45

Ämnen i artikeln:

NyhetsbolagetTV4-gruppenTV4 NewsTV4

När Bonnier-kanalen TV4 News lanserades frångick kanalen det gängse sättet att sälja tv-reklam. Istället för att sälja reklamutrymme på traditionellt sätt skrev TV4 News avtal med ett antal exklusiva partners som delar på allt reklamutrymme.

Parnterskapen kostar i dagsläget 2 miljoner kronor för ett år. I dag finns fem av kanalens ursprungliga annonsörer kvar: Lexus, Mercuri Urval, Danske Bank och Norwegian. Nya partners för i år är Svenska Möten, Söderberg & Partners, Synsam och Netjobs.

Just nu hålls ett styrelsemöte om TV4 News framtid. Enligt tidnignen Resumé ska kanalen läggas ned.

Fredrik Åberg, operativ chef på Netjobs i Sverige med ansvar för marknadsföringen, fick ta del av uppgifterna om en eventuell nedläggning via medier.

– Vi har inte fått någon information, utan jag läste om uppgifterna om nedlägning i Metro i morse, säger han.

Hur känns det att som annonsör få den informationen via tidningen?

– Det känns jättetråkigt såklart.

Lexus har varit partner till TV4 News sedan starten i januari 2012. Hittils har marknadschefen Anders Drakenberg varit nöjd med samarbetet – trots de låga tittarsiffrorna.

– Vi har fått samma information som alla medier, att det sker ett styrelsemöte i dag och att det ska komma någon form av besked senare i dag, säger han.

Anders Drakenberg tycker dock att det är naturligt att Lexus som annnonsör får vänta på besked.

– Jag kan respektera det, säger han.

Lexus, som har årsavtal med TV4 News, kommer inte att behöva kräva tillbaka några pengar ifall kanalen läggs ned.

– Vad som händer med det ifall kanalen går omkull är en annan fråga. Men vi betalar ingenting i förskott, så för oss är det mest en fråga om vad vi ska göra med pengarna istället i så fall.

Lena Andersson, marknadschef på Svenska Möten, är hemlighetsfull om vilken information som de har fått.

– Vi har haft kontakt med vår mediebyrå om det. Men vi avvaktar med att prata mer om det tills efter mötet, säger hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.