TV4 komedi mosar loggan

2010-02-25 06:02  

TV4 Komedi gör sin första ansiktslyftning sedan lanseringen genom att mosa, strimla och krossa sin logotype.

I morgon, fredag, är det premiär för TV4 Komedis nya utseende. Logotypen spelar en central roll i den nya kanalgrafiken som visas mellan kanalens program.

Bland annat blir den överkörd av en bulldozer, mosad av en pingvin och södertrampad av en flock skenande strutsar.

– Kanalen har funnits i ett par år, fått ökad distribution och ökat tittande. Vi tyckte att det var dags att göra ansiktslyftning och vi vill pumpa in ny energi i varumärket, säger Bo Thörnwall, kanalchef för TV4 Komedi.

Under 2009 hade TV4 Komedi en tittartidsandel på 0,3 procent i målgruppen 3-99 år. Samma siffra för 2008 var 0,2 procent.

– Den ökningen är bra givet distributionsläget även om vi ökade mer drastiskt i vissa målgrupper.

TV4 Komedi har nu distribution via samtliga plattformar förutom Boxer och kanalen går bland annat starkt i målgruppen män 15-39 år.

Ett nytt grepp i den uppfräschade kanalgrafiken är att man i slutet av varje film kan ana början på nästa.

– Det är en ganska ovanlig lösning. Dessa filmer ska ju rulla ett antal år och vi ser det som en rolig bonus om folk upptäcker att de hänger ihop.

Jag tror aldrig jag sett ett företag behandla sin logga så illa som ni gör, hur tänkte ni där?

– Vi ville göra nåt som passar för komedigenren, som stacker ut och är lekfullt men ändå snyggt. Det har också en tydlig koppling till tecknad film.

Varje film slutar dock lyckligt – med att loggan återuppstår. Men nästa fara lurar i nästa programbrejk.

Arbetsgrupp

TV4

Creative Director: Mikael Holmström

Art Director: Björn Svensson (koncept och idé)

Projektledare: Helena Tonelli

Profilchef: Elisabet Heimbürger

Kanalchef TV4 Komedi: Bo Thörnwall

 

Kaktus Film (produktionsbolag):

Regissör/Compositor: Andreas Wicklund

Producent: Sigfrid Söderberg

 

Ljudläggning: Riviera Music Sound & Post

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt