Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 jublar över tittandet – men SVT befäster dominansen

Publicerad: 14 Januari 2016, 09:24
Uppdaterad: 14 Januari 2016, 09:29

TV4 slår rekord i Play och ökar sin tittartidsandel 2015 – men den stora vinnaren är SVT.


Ämnen i artikeln:

SVTTV 4

Under 2015 hade TV4 Play 263,7 miljoner strömstarter, enligt MMS webb-tv valuta, vilket är en ökning med 95 procent från året innan då siffran var 135,2 miljoner. Totalt konsumerades 60 miljoner timmar innehåll på TV4 Play under fjolåret. Det är en ökning med 79 procent.

Också i linjär-tv, där den största delen av annonspengarna fortfarande finns, gläds TV4 åt årets resultat. Sett till hela TV4-gruppen gör kanalhuset sitt näst bästa år någonsin med en tittartidsandel på 31,5 procent. Det är en ökning från förra årets 30,7 procent.

Också moderskeppet TV4 ökade sin tittartidsandel, från 20,5 procent till 20,9 procent i kanalens huvudmålgrupp 15-64 år. Sjuan ligger kvar på en tittartidsandel på 6,1 procent i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år medan TV12 ökar sin andel från 1,2 procent till 1,9 procent i målgruppen män 15-64 år.

– Den linjära affären har haft ett fantastiskt år med en put (det totala tv-tittandet. Reds anm) som återhämtat sig och vi på TV4 har lyckats växa vår andel där. Det i kombination med att vi samtidigt har lyckats få den digitala utvecklingen och tar marknadsandelar gläder mig mest. Det är inte antingen eller, säger Mathias Berg, kanaldirektör för TV4-Gruppen, till Dagens Media.

Hur ser du på 2016?

– Under 2016 ser jag fram emot att linjär-tv:s heder återupprättas. Det är en fantastisk produkt för våra annonsörer och det tror jag är en insikt som återvände 2015. Det andra jag tar med mig från 2015 är avsaknaden av transparens som finns på den digitala videomarknaden där man jämför strömstarter med strömstarter. Det är ett förlegat sätt att jämföra produkter på en marknad som omsätter en miljard. Vi som bransch måste jobba fram en gemensam valuta.

Det kanalhus som har ökat sin tittartidsandel mest under 2015 är dock SVT, som därmed befäster sin dominans på marknaden. I åldrarna 3-99 år har SVT:s andel gått från 34,5 procent till 35,9 procent.

”Det är den näst högsta nivån sedan 2006, och detta utan vare sig ett stort sportår eller val,” skriver Robert Olsson, programdirektör för nyheter och samhälle på SVT, i ett blogginlägg.

SVT ökar sin andel i samtliga målgrupper under 60 år. I 60 plus minskar andelen något, från 44,5 procent till 44,2 procent.

Också SVT Play går starkt framåt. Under 2015 hade SVT Play 558 miljoner strömstarter, enligt MMS webb-tv valuta. Det kan jämföras med 337 miljoner året innan, en ökning med 66,5 procent. Totalt uppspelade timmar var 163,7 miljoner, vilket är en ökning med 77 procent från 2014. Störst i playkategorin är barntjänsten, enligt SVT.

”Detta säger något om hur framtida generationer tittar på rörlig bild och visar hur angeläget det är att SVT ligger långt fram i digital utveckling. Film och drama har för första gången blivit den näst största kategorin på webben,” skriver Robert Olsson i blogginlägget.

– SVT är en konkurrent både linjärt och digitalt och de har ökat mycket. Det är givetvis för att de gör ett väldigt bra jobb men det är också för att de har en expansiv program- och distributionsstrategi som jag likt många andra ser fram emot att fortsätta diskutera både med SVT, politiker och branschen i allmänhet den kommande tiden, säger TV4-gruppens Mathias Berg.

Konkurrenten Discovery Networks tittartidsandel på kanalhus-nivå ligger still på 17,5 procent. Kanal 5 har dock minskat sin tittartidsandel under 2015, från 9,6 procent till 9,1 procent i huvudmålgruppen 15-44 år.

Också MTG:s största kanal TV3 har minskat sin tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-49 år, från 9,4 procent till 7,3 procent. 2014 var dock året då MTG hade OS så en jämförelse är svår att göra.

Både Discovery Networks och MTG har minskat sina strömstarter under 2015, enligt MMS webb-tv-valuta. Under 2015 hade Discovery Networks 37,1 miljoner startade strömmar, jämfört med 43,6 miljoner 2014. Strömstarter hos MTG har minskat från 81,5 miljoner till 70,1.

Spenderade timmar var 10,3 miljoner hos Discovery Networks 2015, jämfört med 10,4 miljoner 2014 medan MTG har något färre spenderade timmar 2015 än 2014: 24,5 miljoner jämfört med 26,5 miljoner.

MMS webb-tv-siffror 2015

Spenderade timmar:

 

2014

2015

SVT

92 682 544

163 716 464

MTG

26 560 682

24 510 981

TV4

33 501 953

59 998 756

Disc Net

10 437 825

10 393 391

 

Starter:

 

 

       

2014

2015

SVT

337 765 092

562 640 387

MTG

81 548 769

70 168 969

TV4

135 236 248

263 669 944

Disc Net

43 650 765

37 129 361

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV 4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.