Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4 jublar över nya radio- och tv-lagen

Publicerad: 21 Juni 2010, 04:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Glada miner på TV4-gruppen inför liberalare reklamreglerna för tv. Den nya radio- och tv-lagen klubbades i veckan.


Ämnen i artikeln:

Radio- och tv-lagenMichael GrimborgKanal 5TV3TV4

Sveriges nya radio- och tv-lag klubbades i tisdags, men träder i kraft den 1 augusti. Lagen är omfattande och hanterar flera områden inom etermedia. Bland annat innebär den en anpassning till EU:s AV-direktiv. Den berör bara kanaler som sänder från Sverige, vilket bara är TV4-huset av de kommersiella.

– Vi är glada eftersom den ger oss nya kommersiella möjligheter och därmed även våra kunder, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör för TV4-gruppen.

Dygnsregeln försvinner när det blir fria inplaceringsregler för de 12 minuter reklam per timme som TV4 har tillstånd att sända. Tidigare var reklamtiden begränsad till 15 procent av dygnet och det måste vara 20 minuter mellan brejken.

– Förhoppningen är att det blir en bättre upplevelse för tittaren när vi kan anpassa brejken bättre. Dessutom ökar vårt tittarlager under offprime. Lagret kommer att öka med några procent, säger Michael Grimborg.

Särskilt exalterad är han över möjligheten att använda produktbilder i billboards och programtrailers, något som MTG TV och Kanal 5 har gjort länge eftersom de sänder från Storbritannien.

– Vi kan göra dem kreativt roligare och mer uttömmande för annonsörerna.

Blir de dyrare?

– Inte generellt, men produkten blir nog mer eftertraktad. Om man som annonsör får ut mer av den så är det klart att det även händer något där.

En förändring som i viss mån kommer att förändra spelplanen för tv-produktion är att produktplacering nu blir tillåten – men den måste märkas med skyltar före och efter programmet. Dock består regeln att man inte får otillbörligt gynna varumärken i redaktionellt utrymme.

– De nya möjligheterna med produktplacering påverkar oss lite mer än andra eftersom vi har fler egenproduktioner. Ambitionen är att hitta riktigt bra, kreativa lösningar som förhöjer upplevelsen omkring ett varumärke, säger Michael Grimborg.

Hur man ska tolka gränsdragning för otillbörligt gynnande får tiden utvisa. Att sätta prislappar på de nya erbjudandena och mäta resultatet blir också en utmaning.

– Jag har ingen aning om vad de nya reglerna innebär i intäkter. Det är inte 1 miljon och inte 50 miljoner. Att genomföra en produktplacering är heller inte gratis.

Den nya radio- och tv-lagen kommer att påverka samarbetet och affären mellan TV4, produktionsbolag och annonsörer.

Michael Grimborg:

 – Om en annonsör vill komma närmare innehållet och vill göra en affär så vill vi vara inblandade, men vi har ingen ambition att rycka undan mattan för produktionsbolagen. Vi tar säkert över en del uppgörelser med annonsörerna, men absolut inte alla. Det här är något vi gör tillsammans och som gynnar hela branschen.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.