Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

TV4 höjer reklampriserna

Publicerad: 9 November 2016, 10:22
Uppdaterad: 9 November 2016, 11:22

TV4-gruppen höjer sina reklampriser med i snitt 12 procent. "Behöver balansera utbud och efterfrågan", säger försäljningsdirektören Malin Häger.


Ämnen i artikeln:

TV4WooBonnier News

Förra året vid den här tiden meddelade TV4-gruppen att de tänkte lämna reklampriserna i stort sett oförändrade under 2016.

Följden blev att tv-husets kanaler var översålda under de flesta månader under året.

I dag meddelade försäljningsdirektören Malin Häger att TV4-gruppen höjer sina reklampriser med i snitt 12 procent inför 2017.

– Syftet är att skapa en balans mellan efterfrågan och reklamlager, sade Malin Häger till Dagens Media i samband med TV4-gruppens frukostdragning för mediebyråer och kunder på onsdagen.

– I början av året gick marknaden snabbt överstyr och vi blev översålda, viket rimmar illa med annonsörernas behov av trygghet.

Prishöjningen gäller primärt linjär-tv, medan avod-priserna inte rörs alls och de blir inte heller några förändringar för dem som köper Specifics, det vill säga på förhand väljer var reklaminslaget ska sändas.

Prisändringen på 12 procent är en snitthöjning, vilket innebär att förändringarna kan variera för olika typer av köpare.

Malin Häger meddelade samtidigt att TV4-gruppen tar bort målgruppen 15-39, och framöver överlåter till annonsörerna själva att optimera sina reklamköp utifrån andra målgrupper när de vill nå just de tittarna.

MTG och Discovery har ännu inte meddelat om de gör några prisförändringar inför 2017.

Under onsdagsmorgonen meddelade TV4-gruppen också att all försäljning av reklamutrymmet i Woo, som tidigare delades mellan TV4 och Bonnier News säljorganisationer, framöver kommer att hanteras av TV4.

Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker berättade också att Bonnier News hädanefter kommer att vara med i MMS mätningar av digital rörlig bild. Det innebär att tittandet på Expressens, DN:s och DI:s tv-sändningar kommer att mätas.


Ämnen i artikeln:

TV4WooBonnier News

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev