Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

TV4 höjer priset 13 procent i primetime

Publicerad: 16 November 2010, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

UPPDATERAD. Tv-marknaden är fortsatt glödhet. Nu vill TV4 höja sina bruttopriser i primetime med 13 procent. "Inte acceptabelt", säger mediebyråerna.


Ämnen i artikeln:

Johan EidmannMECBizkitTV4

Tv-marknaden fortsätter att vara överhettad - och kanalerna fullbokade. I oktober ökade investeringarna i mediet med 44 procent, enligt Mediebyråbarometern.

TV4 vill nu höja bruttopriserna med drygt 13 procent i primetime och runt 5 procent i off-prime.

I nischkanalerna blir höjningen omkring 10 procent.

Något som mediebyråerna inte kommer att acceptera.

– Vi kommer se till att våra kunder inte får någon prishöjning. Vi kan inte acceptera en höjning som är fyra gånger högre än inflationen. Men jag förstår att de försöker, säger Johan Eidmann, vd på Bizkit.

Christian Rissel, tv-chef på MEC:

– TV4 kan sätta vilket bruttopris som helst. Det som är intressant för oss är nettopriset. Detta kommer TV4 att få kompensera med högre rabatter.

Christian Rissel säger att spekulationerna har gjort gällande att prishöjningen skulle landa på mellan 10-15 procent. Han är därför inte förvånad över den höjning som nu görs.

– Detta är en markering mot marknaden. Men effekten kommer att bli att luften i prislistan blir större.

Laura Mähler, tv-chef på OMD, säger att höjningarna ligger i linje med vad marknaden har förväntat sig.

– Det är klart det är mycket. Men priserna på tv-marknaden baseras på tillgång och efterfrågan, en prisjustering var väntad, säger hon och tillägger:

– Detta är bruttopriser. Det säger inte så mycket om vad vi betalar i slutändan.

Johan Eidmann varnar för långsiktiga konsekvenser för tv-husen.

– Risken är att man skadar tv-marknaden på lång sikt. Under flera år har man lockat till sig kunder och nu kan man skrämma bort dem igen.

TV4 är ett av kanalhusen som varit fullbokade under hösten. Nyligen tog man det drastiska beslutet att betala igen sina underleveranser till annonsörerna i reda pengar, till skillnad från det vanligare förfarandet att kompensera annonsörerna med utrymme under lågsäsong.

Hur de övriga tv-husen gör med sina bruttopriser är ännu oklart.

Dagensmedia.se har sökt TV4-gruppens försäljnigsdirektör Michael Grimborg, samt biträdande försäljningsdirektören Carl Hemmingsson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Johan EidmannMECBizkitTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev