Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"TV4 har aldrig varit smalare"

Publicerad: 9 Mars 2012, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Mångfalden i TV4:s programutbud minskade kraftigt 2011, skriver medieprofessorn Kent Asp på DN Debatt.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Under 2010 innehöll TV4 71 olika fakta- och underhållningsprogram. Förra året hade antalet minskat till 58, skriver Kent Asp, som har gått igenom tv-kanalernas programutbud förra året.

Enligt honom var bredden i TV4:s utbud förra året det minsta sedan mätningarna startade 1998.

Samtliga av de största kommersiella kanalerna har smalare programutbud än tidigare, och har aldrig varit så inriktade på sport och underhållning som de var förra året, enligt Kent Asp, som årligen går igenom programutbudet i svensk tv på uppdrag av Myndigheten för radio och tv.

"Det står självfallet tv-företagen fritt att bestämma över sitt programutbud. Men hur reklam-tv utvecklas får också konsekvenser för public service-tv och därmed för kvaliteten i tv-utbudet i sin helhet. TV4 spelar här, genom sin mittenposition i det svenska tv-landskapet, en nyckelroll", skriver Kent Asp.

I samtliga SVT:s kanaler har mångfalden tvärtom ökat under 2011, efter att ha minskat 2010, men i huvudkanalerna har mångfalden minskat, enligt Kent Asp, som dock inte anser att SVT har utvecklats i en mer kommersiell riktning.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.