Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4-Gruppens vd: "Vi måste vara herre över vår egen framtid"

Publicerad: 9 April 2014, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:35

TV4-Gruppens vd Casten Almqvist förklarar företagets beslut om att lägga ner alla lokalredaktioner.


Ämnen i artikeln:

TV4

Tidigare i dag meddelade TV4 att de lägger ner alla lokala nyhetssändingar. Totalt väntas 140 personer på Nyhetsbolaget få gå till följd av detta.

TV4-Gruppens vd Casten Almqvist menar att grunden till förslaget är den strukturella förändring som industrin befinner sig i när det gäller hur folk väljer att titta på tv.

– Grunden är fortfarande det traditionella tittandet, med det kommer att förändras, och vi måste hela tiden utvärdera och göra prioriteringar givet nya situationer som uppstår. Nu har vi valt att göra en prioritering, till förmån för vår nationella nyhetsbevakning och det digitala, på bekostnad av den lokala journalistiken för en lokal publik. Vi ser inte att det finns ett intresse för linjär tv för lokal publik, säger han till Dagens Media.

I dag går nästan hälften av TV4-Gruppens nyhetsresurser till de lokala stationerna.

– När vi tittar framåt måste vi göra andra prioriteringar. Det handlar inte om att titta bakåt, utan den goda journalistik som bedrivits lokalt hade vi inte varit där vi är i dag. Det har varit en välskött, proffsig verksamhet och därför är det extra tufft att framföra det här beskedet till våra medarbetare.

Vilken inriktning ska TV4 ta i framtiden?

– Vi väljer att kraftsamla kring en robust nationell nyhetsbevakning klockan 19 och 22, tillsammans med förstärkt satsning digitalt, där vi ser en tydligare efterfrågan. Jag vill att TV4 ska fortsätta ta ansvar för oberoende kraftfull journalistik, men vi är tvingade att göra prioriteringar.

En del av kritiken som riktats mot TV4 under dagen handlar om att beskedet kommer samtidigt som företaget gör en miljard kronor i vinst. Hur ser du på det?

– Det kan verka konstigt men man ska veta att bara för att man gjorde ett bra år för ett år sedan betyder det inte att man kommer att göra det om ytterligare ett år. Det sker en oerhört dramatisk förändring, och om vi inte agerar kraftfullt och proaktivt och driver den förändringen kommer vi att bli offer för den, och gå samma öde till mötes som i viss mån dagstidningarna. Vi måste vara herre över vår egen framtid.

Casten Almqvist tror inte att den lokala annonsförsäljningen kommer att påverkas nämnvärt.

– Den lokala annonsförsäljningen har inte att göra med lokala sändningar. Vi hoppas att det här inte kommer att påverka. Vår bedömning för lokalannonseringen är att det handlar om att ha möjligheter att publicera sin reklam i anslutning till en nationell paus, i exempelvis Solsidan. Det är där det stora intresset finns, och även vid de nationella nyhetssändningarna, strax före 22.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.