Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4-Gruppens vårjubel: "Otroligt"

Publicerad: 5 Juni 2013, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

TV4 har inte haft en så hög tittartidsandel i maj sedan 2005. Samtidigt ökar systerkanalen Sjuan rejält. Det är resultatet av en medveten strategi, enligt kanaldirektör Peter Lindström.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoverySjuanMTG TVTV4-gruppenTV4

April och maj är bland de, kommersiellt sett, viktigaste månaderna för tv-kanalerna. Nu visar siffror från MMS att TV4-Gruppen lyckats stärka greppet om tittarna i såväl april som maj. Och det rejält.

Under maj hade TV4 en tittartidsandel på 22,9 procent i huvudmålgruppen 12-59 år, vilket är kanalens bästa tittartidsandel i maj sedan 2005. Siffrorna är fortfarande långt ifrån kanalens topp, en tittartidsandel på 29,7 procent uppmätt 1996, då konkurrenssituationen på tv-marknaden var en helt annan.

– April och maj är tunga intäktsmånader så det är klart att det är jätteviktigt för oss att leverera. Därför är de här siffrorna glädjande och vi har också haft bra tryck i försäljningen, säger TV4:s kanaldirektör Peter Lindström till Dagens Media.

Framgångarna förklarar han bland annat med den svenska succén i hockey-VM.

– Men vi har också haft en stabil grundtablå som har lyft upp de övriga slotarna. "Let's Dance" har exempelvis gått jättebra i år.

Samtidigt gör Sjuan kanalens bästa maj någonsin. Totalt ökade Sjuans tittartidsandel i målgruppen 12-59 år med mer än 20 procent i maj jämfört med samma månad förra året. Totalt landade kanalens tittartidsandel på 6,2 procent i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år.

– Det är otroligt starkt med tanke på att TV4 går så bra. Där är "Biggest loser" en bidragande faktor, säger Peter Lindström.

Att stärka tablån under senvåren har varit en medveten strategi från TV4.

– Det är som sagt högt tryck från annonsörerna under den här perioden. Vi har tidigare fått kritik för att vi var lite för starka under första kvartalet och sedan tappade under april och maj. Därför valde vi att lägga mer tyngd under den här perioden.

För konkurrenterna SBS Discovery och MTG TV går det däremot sämre.

Under maj hade Kanal 5 en tittartidsandel på 11,2 procent i huvudmålgruppen 15-44 år, vilket kan jämföras med 12,9 procent i maj 2012. Det är en rejäl försämring jämfört med kanalens toppnotering på 17,6 procent i samma målgrupp 2005.

För TV3 blev maj svag med en tittartidsandel på 8,8 procent i huvudmålgruppen 15-49 år, en ökning med 0,1 procentenheter jämfört med maj 2012. Det är bland den sämsta tittartidsandelen som kanalen haft sedan starten och kan jämföras med en topp på 19 procent i maj 1999. TV6 ökade dock, från 7,0 till 7,7 procent.

Hur ser du på konkurrensen?

– Kanal 5 har ju haft det lite tufft och tappat en del medan TV3 ligger kvar på ganska låga nivåer. Det är tufft att hålla hela säsongen, säger Peter Lindström.

Vad blir den största utmaningen för er framöver?

– Vi går ju in i en knepig period nu i juni där det blir svårt att hålla i tittarna. Men vi ser nog ganska ljust på sommaren och början av hösten ändå.

Bland guldkornen i sommar nämner Peter Lindström fotbolls-EM för damer, "Lotta på Liseberg", "Sommar med Ernst" och en radda James Bond-filmer.

– Så det känns helt okej, vi har en bra uppställning. Sen handlar det om att få igång hösten.

Du har ingen sommarångest med andra ord?

– Nej ingen jättersommarångest. Åtminstone inte tittarmässigt. Det är väl vädret som vanligt, säger Peter Lindström och skrattar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.