Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4-gruppen slår annonsrekord – men vinsten minskar

Publicerad: 5 Februari 2015, 08:25
Uppdaterad: 23 Mars 2016, 12:47

TV4-gruppens resultat minskade med 143 miljoner kronor förra året. Anledningen är stora investeringar i den digitala transformationen.


Ämnen i artikeln:

BonnierTV4

Totalt redovisar TV4-gruppen ett resultat på 640 miljoner kronor 2014. Det kan jämföras med 783 miljoner kronor 2013. Det är en minskning med 18,3 procent.

Samtidigt ökade omsättningen till 4 206 miljoner kronor (4 204).

TV4-gruppen beskriver resultatet som "starkt" och slår fast att reklamförsäljningen slår rekord trots att linjär-tv-tittandet minskat något under året.

Att resultatet minskar beror på att TV4-gruppen gjort stora digitala investeringar.

– På en tv-marknad i kraftfull förändring får vi fortsatt förtroende från tittare, användare och annonsörer. Det ger oss kraft att fortsätta investera i vår egen framtid, oavsett plattform. Det är vad vi kommer att ägna oss åt under de kommande åren, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist i en kommentar.

TV4-gruppens rörelsemarginal för 2014 landade på 15,2 procent vilket kan jämföras med 18,6 procent 2013.

Förutom den starka annonsförsäljningen i linjär tv gjorde även TV4 Play ett nytt all time high. Totalt ökade annonsförsäljningen med 35 procent jämfört med föregående år.

När det gäller de digitala Play-tjänsterna växte både TV4 Play och TV4 Play Premium.

– 2015 satsar vi mer på svenskt drama än vi någonsin gjort och vi utökar satsningen på nyheter och samhällsjournalistik. Samtidigt investerar vi tungt i teknik- och affärsutveckling på alla plattformar. Vi lanserar en rad nya tjänster under året, bland annat en ny Bonniergemensam SVOD-tjänst och en ny videoannonsplattform, säger Casten Almqvist.

Under 2014 förvärvade Bonnier Holding samtliga aktier i C More och därför ingår bolagets resultat inte i TV4-gruppens bokslut.

Från och med i år ingår dock C More i affärsområdet Broadcasting.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

BonnierTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.