Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4-gruppen ökar omsättningen

Publicerad: 5 Februari 2016, 08:58
Uppdaterad: 8 Februari 2016, 10:48

TV4-gruppen trotsar tappet på tv-reklammarknaden. Både resultat och omsättning ökar, visar den färska årsrapporten. "Jag är stolt, men inte nöjd", säger vd:n Casten Almqvist.


Ämnen i artikeln:

TV4

Marknaden för de kommersiella tv-bolagen har under de senaste åren varit något paradoxal. Annonsinvesteringarna har enligt IRM börjat vända nedåt. Samtidigt har annonsörerna tvingats slåss om utrymmet efter det stora tittartidstapp som inträffade under 2014. Det har lett till att aktörer som TV4-gruppen kunnat skruva upp sina priser.

TV4 breddade inför 2015 sin målgrupp, från 12-59 år till 15-64 år, samtidigt som reklampriserna höjdes rejält. Målgruppsanpassningen ska ses i ljuset av det faktum att unga tittare flyr linjär-tv, medan äldre tittare enligt MMS ser allt mer på tv.

TV4-gruppens bokslut för 2015, som offentliggörs i dag, visar att bolaget har stått emot den omvälvning som sveper över tv-marknaden.

Omsättningen ökar marginellt från 4 206 miljoner kronor 2014 till 4 234 miljoner kronor 2015. Målgruppsbreddningen – som initialt kritiserades från mediebyråhåll – tycks har gått hem.

TV4-gruppens vd Casten Almqvist avslöjar nu att bolaget hade förberett sig på en tuffare resa.

– Det har överraskat oss positivt. Vi befarade att målgruppsbreddningen skulle drabba oss på kort sikt, men stärka vår överlevnadsförmåga på längre sikt genom att få betalt för den publik som faktiskt finns och är intressant för annonsörerna, säger Casten Almqvist till Dagens Media.

Samtidigt förbättras TV4-gruppens operativa resultat från 640 miljoner kronor 2014 till 662 miljoner kronor 2015. Det förbättrade resultatet ligger dock långt från rekordet från 2013: 913 miljoner kronor (som delvis blåstes upp av försäljningen av TV11 till Discovery).

– Jag är stolt, men inte nöjd, säger Casten Almqvist.

Han uppger att 2015 och 2016 enligt plan är resultatmässiga ”mellanår”, då bolaget investerar tungt för att komma ikapp tekniskt. TV4 lade inför hösten 2015 även upp sin första helsvenska prime-time-tablå – vilket bidrar till ökade kostnader.

– Den stora satsningen på svenskt innehåll är en förklaring. Totalt sett har vi gjort stora investeringar och därför är resultatet en positiv överraskning. Vi är på väg mot en starkare lönsamhet på sikt, säger Casten Almqvist.

Det operativa resultatet (Ebita) innefattar inte eventuella engångsposter. Casten Almqvist vill inte avslöja hur resultatet ser ut om sådana kostnader tas med, med hänvisning tilll att det operativa resultatet är det mått som Bonnierbolagen "mäts på och jobbar med".

Skrotningen av lokala nyheter

TV4-gruppen beslutade under 2014 att skrota de lokala nyhetsredaktionerna – varpå över 100 journalisttjänster kapades. Besparingen torde ge fullt resultat under helåret 2015. TV4-gruppens kostnader har dock ökat något under fjolåret.

– Vi har uteslutande använt de resurserna till att återinvestera i verksamheten. Det har inte använts för att öka vinsten, säger Casten Almqvist som nämner TV Nyheternas nya studio, rekryteringar av profilerade journalister som Samir Abu Eid och digitala investeringar kring nyheter som exempel på journalistiska satsningar.

Växtvärk för TV4 Play

Ingen av de svenska tv-aktörerna redovisar antalet betalande kunder på sina Play-tjänster. TV4 uppger att TV4 Play Premium ökade antalet abonnenter med 25 procent under 2015. Intäkterna ska ha ökat med 47 procent.

– Lägger vi ihop C Mores kraftiga tillväxt på SVOD med TV4 Play Premium ligger vi hack i häl på Viaplay.

TV4-gruppens fria play-tjänst har drabbats av kommersiell växtvärk – vilket har inneburit att bolaget gått miste om reklampengar. Det så kallade lagret, antalet säljbara tittarkontakter, har varit större än vad bolagets säljare mäktat med att kränga till annonsörerna Lagret har enligt TV4 nära fördubblats under 2015.

– Det är den enda delen av TV4-systemet som inte varit utsålt. Vi har skapat ett enormt lager som vi inte hade personal för. Det har vi gjort nu. Det finns ett fantastiskt lager att sälja.

Kovänder om jätteprojektet

Bonniers gemensamma streamingplattform – C More – ska efter flera förseningar lanseras under året. Initialt var tanken att en ny plattform skulle lanseras brett.

Bonnier har nu tänkt om, kan Dagens Media berätta.

– Istället för att släppa detta som en ”big bang” kommer vi att släppa den nya tjänsten bit för bit, säger Casten Almqvist.

C Mores app, som redan fått nytt utseende, är ett första minisläpp. Snart sjösätts även en ny version av TV4 Play.

Går in i ett sportår

Storsatsningen på svenskt drama får under 2016 stå tillbaka något till förmån för sporten. TV4 har, tillsammans med SVT, rättigheterna till fotbolls-EM där Sverige deltar.

– Vi kör ett växelbruk, där vi under stora sportår drar ned något på drama, säger Casten Almqvist.

Vilka orosmoln ser du framför dig?

– Vi har ett antal nya premiärer som vi håller tummarna för att de ska funka. Annars har vi vant oss vid att verka i den extremt snabba förändringstakt som tv-marknaden befinner sig i. Men det kan alltid komma något disruptivt, som vi inte har förutspått.

Den stora frågan för tv-husen, som fortfarande är tungt beroende av reklamintäkter från linjär-tv, är hur ”putten” – det totala tv-tittandet – kommer att utvecklas under 2016. Många trodde att fallet som skedde under 2014 skulle fortsätta under 2015. Så blev det inte. Tittandet låg still.

Casten Almqvist väljer att hoppas på det bästa men planera för det värsta: att det generella tv-tittandet återigen faller.

– Vi kommer att se en kraftig tillväxt av onlinetittandet och ett fortsatt tryck nedåt generellt på tittandet i linjär-tv. Det är vad vi planerar för. Men det slår hårdare mot mindre otydliga kanaler, som bygger på inköpt utländskt material, än kanaler som SVT och TV4, säger Casten Almqvist.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.