Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4-Gruppen köper RTV

Publicerad: 14 December 2010, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

TV4-Gruppen köper det förlusttyngda butiks-tv-bolaget RTV från koncernkusinen Expressen. Hos den nya ägaren byter det namn till TV4 Retail Television och ska ingå i lokal-tv-gruppen.


Ämnen i artikeln:

ExpressenTV4-gruppen

TV4 tar därmed kontroll över ett bolag som verkar inom ett av de medier som väntas växa mest i år. Enligt IRM:s prognos för 2010 ökar butiks-tv:s andel av mediekakan från 0,2 till 0,3 procent under 2010.

- Efterfrågan på lokal tv-reklam ökar kraftigt i takt med att allt fler annonsörer upptäcker de stora fördelarna med den, och att det dessutom blivit både enklare och billigare att göra och sända den. Genom att nu kombinera TV4 Sveriges kunskap om tv-mediet, starka innehåll och vår lokala närvaro över hela landet med RTV:s kunskap om butiks-tv förstärker vi vårt erbjudande inte minst till de lokala annonsörerna ytterligare genom nya effektiva annonslösningar och ett ökat antal tittarkontakter, säger TV4 Sveriges vd Åsa Severed i ett pressmeddelande.

TV4-Gruppens lokal-tv-försäljning har slagit alla rekord i år och passerade nyligen 600 miljoner kronor.

I samband med förvärvet av RTV inleder man nu en "stor satsning på skärm-tv i butik och andra miljöer, både vad gäller innehåll och annonsprodukter", enligt ett pressmeddelande. - Genom TV4-Gruppens köp av RTV skapas en rad synergier, som ger en bättre och starkare produkt både för butikskedjorna och för annonsörerna. Genom TV4:s olika kanaler och plattformar samt RTV:s butiks-tv-verksamhet får annonsörerna en möjlighet att på ett helt nytt sätt kommunicera med kunden hela vägen från tv-soffan ända ner till en enskild butik, säger RTV:s vd Mathias Segelman, som fortsätter på sin post.

RTV sänder butiks-tv i 150 butiker inom VI-kedjan, City Gross, Matrebellerna, Coop Forum och ICA Maxi. Bolaget har gått med förlust flera år i rad. År 2009 omsatte RTV 24 miljoner kronor och redovisade en rörelseförlust på 9 miljoner kronor.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

ExpressenTV4-gruppen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.