Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4 gör ny säsong av "Robinson" – med bara singlar

Dagens Media kan avslöja att TV4-Gruppen har beslutat att producera en ny säsong av ”Robinson” – och att det blir en ”love edition”, med svenska singlar. Programmet ska sändas i Sjuan och i TV4 Play.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Augusti 2014, 11:11
Uppdaterad: 15 Januari 2016, 09:30

Ämnen i artikeln:

SjuanTV4

Som Dagens Media tidigare har berättat lade tv-produktionsbolaget Mastiff i våras beslag på optionen att producera ”Robinson” i Sverige.

Sedan dess har det spekulerats i om någon kanal har beställt en ny säsong av den klassiska dokusåpan.

Nu kan Dagens Media berätta att TV4 har beslutat att väcka liv i ”Robinson”, och att moderkanal för programmet blir Sjuan.

Uppgifterna bekräftas av Marit Danielsson, kanalchef för Sjuan.

– Robinson är ett av världens största tv-format, och oerhört framgångsrikt och älskat av publiken. För Sjuan är det här helt rätt, säger hon till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi har nytta av det stora och etablerade, men vi kommer naturligtvis att göra det här på vårt sätt, med vår twist, skräddarsytt för en bred kvinnlig publik.

Twisten är att ”Robinson” för första gången görs i en ”love edition”. Samtliga deltagare kommer att vara singlar i åldrarna 20-40 år.

– ”Love edition” innebär att vi ger mer plats åt det som händer mellan deltagarna i den här miljön.

I en trailer som TV4 går ut med i nästa vecka kommer Sjuan att söka deltagare.

– Vi kommer att söka singlar som är öppna för att tävla i Robinson men också vill hitta kärleken. ”Love edition” kommer också att påverka tävlingsmotorerna i programmet. Vi filar just nu på hur, säger Marit Danielsson.

”Robinson” har tidigare spelats in på öar i Malaysia, Dominikanska republiken och Filippinerna.

Den nya säsongen kommer att spelas in i Kambodja. Vem som blir programledare är inte klart.

– Vi kommer nu att börja jakten på programledare, och det ska vara en person som är klockren i den här nya twisten, ”love edition”, säger Marit Danielsson.

Vilka tittarsiffror hoppas ni på?

– Det är alldeles för tidigt att säga, vi är fortfarande i ett tidigt skede. Men vi vill naturligtvis att alla investeringar ska stärka Sjuans tillväxt.

”Robinson” är en extremt dyr produktion, räknar ni hem affären?

– Oavsett vilket är det i det här skedet inte intressant att räkna enskildheterna. ”Robinson” är en kraftfull investering, men vi gör den med glädje, för det är viktigt att vi satsar, växer och gör en allt större Sjuan-publik nöjd.

Ser ni några risker med att det är ett nytt bolag, Mastiff, utan Robinson-erfarenhet som producerar programmet?

– Mastiff har erfarenhet av att göra många av våra produktioner, och i bärande roller i produktionen finns personer med ”Robinson”-erfarenhet. Det känns mycket bra.

”Robinson” kommer den här gången även att sändas i en specifik TV4 Play-version, med skräddarsydda episoder för såväl nätet som linjär-tv.

– Det här är en gemensam satsning, på ett nytt sätt, mellan Play och Sjuan. Det är också något som byggs in i programmet.

”Robinson” har tidigare sänts i SVT, TV3 och senast i TV4. Programmet lades dock ner efter säsongen 2012.

Dokusåpan har visats i sammanlagt 15 säsonger i svensk tv. Programledare under de fyra sista säsongerna var Paolo Roberto.

"Robinson – love edition" får premiär i Sjuan under våren 2015.

LÄS OCKSÅ:

Robinson-vinnare genom tiderna:

1997: Martin Melin

1998: Alexandra Zazzi

1999: Jerker Dalman

2000: Mattias Dalerstedt

2001-2002: Jan Emanuel Johansson

2002-2003: Antoni Matacz

2003-2004: Emma Andersson

2004: Jerry Forsberg

2005: Tilde Fröling (”Robinson VIP”)

2005: Karolina Conrad

2009: Ellenor Pierre

2009-2010: Hans Brettschneider

2010: Erik Svedberg

2011: Mats Kemi

2012: Mariana ”Mirre” Hammarling

Källa: Wikipedia

Ämnen i artikeln:

SjuanTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.