Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 förändrar huvudmålgruppen – riktar in sig på äldre

Publicerad: 12 November 2014, 08:20
Uppdaterad: 5 Februari 2016, 09:15

UPPDATERAD. TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna med 10-20 procent.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4-Gruppen har sedan 2001 haft åldersgruppen 12-59 år som huvudmålgrupp.

Nu förändrar mediehuset huvudmålgruppen till 15-64 år, en grupp som TV4 beskriver som ”växande, alltmer köpstark, aktiv och attraktiv”.

Målgruppsförändringen innebär att de tittare som TV4 säljer nu blir ännu äldre än de hos SBS Discovery och MTG TV, som riktar in sig på 15-44-åringar respektive 15-49-åringar.

Förändringen innebär att TV4 ökar på målgruppen med 250 000 personer, men enligt försäljningsdirektören Michael Grimborg ska det inte tolkas som en ”förtäckt prishöjning”.

Han beskriver hur TV4 vid millennieskiftet sålde målgruppen 3 plus, det vill säga hela befolkningen, för att sedan göra en förändring 2001 till 12-59.

– Det var för att vi inte fick sälja reklam till barn under 12 år, samtidigt som ingen annonsör vill köpa över 59 år. Nu har det gått 13 år sedan dess. Folk är äldre och konsumtionen är extrem bland 50-plussarna, säger han till Dagens Media.

Enligt Grimborg är TV4-Gruppen i en klass för sig när det gäller att som annonsör nå ut snabbt och brett med ett budskap.

– Ska du få räckvidd på en marknad som är så fragmentiserad som den är idag, kan du köpa utomhus eller TV4. Där har vi ett ansvar, säger han.

TV4-Gruppen har gjort stora förändringar de senaste åren. TV11 såldes till SBS Discovery, liksom flera stora sporträttigheter. Dessutom lades de lokala redaktionerna ner.

Detta innebär att TV4 har kunnat investera 100 miljoner kronor i teknik och 100 miljoner kronor i innehåll i Play.

– Alla pengarna är återinvesterade. Det här ska rubriceras som att vi tar ett ansvar. Att bara stå kvar är inget alternativ.

TV4 avslöjar också hur mycket priserna för annonsering i TV4-Gruppens nationella kanaler ska höjas. För specific-bokningar (där annonsören själv väljer var reklamen ska hamna) ökar priset med 10 procent, medan RBS-bokningarna (där TV4 bestämmer var reklamen ska hamna) höjs med 20 procent.

Lokal-tv-reklamen i TV4 prishöjs med 10 procent i storstadsområdena, men sänks i vissa områden och ligger kvar på samma nivå i andra områden.

I nya utgåvan av Dagens Media kritiserar mediebyråernas tv-chefer tv-kanalernas prishöjningar. De anser att TV4, MTG och SBS Discovery nu tar ut ett högre pris för en sämre produkt.

– Det var väntat, säger Michael Grimborg, som inte tycker att det är konstigt att man "tar mer betalt när det blir färre grejer på hyllan".

– Men jag tycker att det här handlar om vilken längd det är på glasögonen som vi tar på oss. När måttstocken kommer fram så mäter man alltid hur det såg ut förra året. Hade de däremot vaknat idag, och kommit på att TV4 i Sverige har 60 procents nettoräckvidd, så skulle de fråga sig vad värdet av det är.

Han beskriver tv-krisen – som innebär att tv-kanalerna inte har lyckats leverera de tittare som har beställts av annonsörerna – som i första hand en ”administrativ kris”. Nu ska det problemet åtgärdas, bland annat med höjda priser.

Michael Grimborg betonar att linjär-tv är starkt, och kommer att fortsätta att vara starkt under lång tid framöver.

– Sen vill jag inte vara någon ”Bagdad Bob”. Vi hajar att det har hänt grejer, och att kommer att hända grejer. Vi rustar oss för det och satsar pengar.

Inför 2014 sade du och TV4 att marknaden var i balans, och att ni därför inte skulle höja priserna. Var det en gigantisk felbedömning?

– Man kan alltid vara efterklok. Självklart skulle vi ha tagit höjd för att mer tittande skulle försvinna, men det är framförallt Trean och Femman som har lidit av det. Det är synd, för jag vill att tv totalt sett ska vara det starkaste som finns. Om tv totalt sett har tappat 50 miljoner kronor till och med Q3 i år, så är det inte i våra böcker. Vi har plus.

I TV4 Play, som också har haft en stor efterfrågan under perioder, ska det säljbara lagret utökas genom stora investeringar i digitalt innehåll. Priserna ska ligga kvar på ungefär samma nivå som i år.

Dagens Media har tidigare berättat om SBS Discoverys och MTG TV:s prishöjningar.

LÄS OCKSÅ:

LÄS OM HUR MEDIEBYRÅERNA SER PÅ TV-BOLAGENS PRISHÖJNINGAR I NYA UTGÅVAN AV DAGENS MEDIA, NUMMER 19 2014. UTE IDAG!

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.