fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

TV4 flyttar reklampauser

Publicerad: 11 augusti 2010, 07:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

TV4 tar bort reklambrejken mellan program i primetime.

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

MS

Martin Schori


Som Dagensmedia.se rapporterade före sommaren så blev TV4 en stor vinnare då den nya tv- och radiolagen klubbades igenom.

Förutom att kanalen gavs större möjligheter till sponsring och produktplacering så utvidgades maxgränsen för den totala reklamtiden.

Men kanalen har hela tiden hävdat att det inte blir mer reklam under primetime. Däremot kan det bli mer under offprime.

– Förhoppningen är att det blir en bättre upplevelse för tittaren när vi kan anpassa brejken bättre. Dessutom ökar vårt tittarlager under offprime. Lagret kommer att öka med några procent, berättade TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg för Dagens Media.

Programdirektören Peter Lindström säger nu i en intervju på TV4:s egen sajt att kanalen kommer att ta bort brejken mellan programmen.

– Det blir inte fler reklampauser. Vi har haft tre reklamsändningar per timme i många år och det kommer vi att ha fortsättningsvis också. Nu kommer vi att flytta in reklampausen som ligger mellan programmen in i programmet om programmet är en timme långt, säger han.

I program som är en halvtimme långa blir det inga förändringar, lägger han till.

Även SVT kan nu ta in produktplaceringar, då det nya avtalet inte reglerar möjligheten. Men vid ett maktskifte efter valet kommer avtalet att rivas upp, enligt oppositionens talesperson i mediefrågor, Leif Pagrotsky.

– Produktplacering är en mycket lömsk form av reklam eftersom tittaren inte har garden uppe. Det räcker inte att före eller efter programmet meddela att till exempel Kelloggs betalade frukostbordet, säger han till SvD.

Nya radio- och tv-lagen

TV4 får som tidigare sända max 12 minuter reklam per timme, men regeln att den totala reklamtiden inte får överstiga 15 procent av sändningarna under dygnet tas bort. Det gör att TV4:s genomsnittliga reklamtid ökar från 9 till 12 minuter per timme.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev