Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 får böta för Adamos smygreklam

Publicerad: 1 Mars 2012, 14:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

TV4 fälls för otillbörligt gynnande efter ett inslag med Amelia Adamo där hon visade upp veckotidningen "S".


Ämnen i artikeln:

TV4

Det var i februari 2010 som Amelia Adamo medverkade i TV4:s nyheter i ett inslag som handlade om att det var kris i tidningsvärlden. I sändningen höll hon upp ett exemplar av tidningen ”S” och reportern sa:

”Och här är tidningen som ska rädda tidskriftdelen av Bonnier, skvallertidningen S- som i stjärnor, sex och skvaller.”

Amelia Adamo beskrevs av reportern som ”tidningsdrottningen” och i namnskylten titulerades hon som ”Vinstmaskin”.

Granskningsnämnden fällde inslaget för otillbörligt gynnande. TV4 överklagade men förvaltningsrätten går på Granskningsnämndens linje. TV4 får nu böta 50 000 kronor, plus 100 000 för att ha brutit mot sponsringsreglerna i två andra program.

De programmen var Flashforward och Robinson Karibien. Det senare fallet var ett samarbete med Sibylla, vilket dagensmedia.se tidigare rapporterat om.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.