Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 Fakta och Travel Channel tar över Aftonbladets tv-plats

Publicerad: 12 Januari 2015, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:17

Travel Channel och TV4 Fakta går vinnande ur striden om sändningsutrymmet.


Aftonbladet valde i oktober förra året att lämna tillbaka sitt tillstånd för tv-sändningar i det digitala marknätet. Istället ska Schibsted-företaget lägga all kraft på nätet.

– Vi fokuserar nu helt där det finns tillväxt, sade Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV.

Tio olika medieföretag hade ansökt om att ta över Aftonbladets plats i marknätet. Efter en handläggning står det nu klart att Travel Channel och TV4 Fakta går vinnande ur striden.

Scripps Networks Travel Channel och TV4 Fakta hade tidigare tillstånd att sända vissa tider av dygnet. Nu utökas deras sändningstid till dygnet runt.

– Vi har delade kanalplatser, och ofta är det sådana som delas med barnkanaler. De allra flesta vill sända dygnet runt, och nu såg vi att vi kunde pussla ihop det. I stället för en ny kanal ger vi därför Travel Channel och TV4 Fakta tillstånd att sända dygnet runt, säger Kerstin Morast, chef för tillståndsenheten på Myndigheten för radio och tv, till Dagens Media.

I samband med förändringarna ändras även TV4 Films sändningstid till 16-06 varje dag. Kanalen ska använda DVB-T2-teknik för utsändningarna.

De sökte sändningstillståndet

Myndigheten för radio och tv fick in totalt tolv ansökningar från tio olika medieföretag, enligt följande:

• Walt Disney Company (1 sökt tillstånd)

• BBC Worldwide (1)

• C More (1)

• Discovery Communications (2)

• TV4 (2)

• NGC Europe, National Geographic, (1)

• VIMN, Viacom som driver bland annat Comedy Central, (1)

• Nickelodeon (1)

• Scripps Networks, som driver bland annat Cooking Channel och Travel Channel, (1)

• CSI Sports Networks (1)

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.