Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4 Fakta går om Discovery

Publicerad: 1 Februari 2011, 12:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

För första gången är TV4 Fakta större än Discovery Channel under en månad.


Ämnen i artikeln:

TV4Discovery Channel

TV4 Fakta gick förbi Discovery Channel i januari. Kanalen hade en tittartidsandel på 1,11 procent jämfört med Discoverys 1,08 procent i hela tv-befolkningen.

– Vi har passerat dem vid enstaka tillfällen tidigare i målgruppen 3-99 år, men eftersom det handlar om en hel månad så ser man en trend. Tidigare har vi varit större i vår målgrupp som är 25-59 år, säger Kajsa Stål, programchef för TV4 Fakta.

TV4-gruppen startade TV4 Fakta hösten 2005 och sedan dess har kanalen vuxit successivt.

– Det här är symboliskt. Vi har ju inte jämfört oss så mycket med Discovery. Många uppfattar oss som lika, men egentligen är vi en dokumentärkanal, medan Discovery visar mer reality-program och programledarstyrda program där man testar saker, säger Kajsa Stål.

Discovery Channel har en något större teknisk penetration. Kanalen kan nås av 52 procent av befolkningen medan TV4 Faktas penetration är 47 procent, enligt MMS senaste mätning.

Båda kanalerna finasieras både av abonnemangs- och reklamintäkter.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

TV4Discovery Channel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.