Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4: "En stabil inledning"

Publicerad: 31 Augusti 2011, 08:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

TV4:s programdirektör Åsa Sjöberg, är nöjd hittills med höstens säsongsstart. I dag presenterar hon och kollegorna på TV4 höstens utbud för branschen.


Ämnen i artikeln:

TV4-gruppenFångarna på fortetTV4

Tv-husen laddar för höstens tv-krig med ovanligt späckade budgetar både på program-och marknadsföringssidan.  TV4-gruppen presenterar i dag höstens säsong för branschen med ett stort antal tv-profiler på plats.

– Säsongen har dragit igång ganska tidigt och det har varit en stabil inledning som jag hoppas håller i sig. De fantastiska siffrorna för ”Robinson” är extra glädjande och ”Fortet” har gjort ett bra jobb, säger Åsa Sjöberg, programdirektör på TV4.

Hon ser särskilt fram emot årets ”Idol”, som startar nästa vecka.

– Det är juvelen i kronan och årets säsong är en lysande produktion med starka känslor och artister och en bra jury. Jag tror att juryn har mått bra av att få in lite nya medlemmar och ny dynamik där alla inte tycker lika, säger hon.

Vad kan ni förbättra när det gäller TV4:s programutbud?

– Som branschen ser ut nu så är framgång en färskvara och alla kanaler är oerhört drivna och skickliga. Vi tampas både med SVT:s breda utbud och de kommersiella pengarna och tittarna. Vi ska fortsätta att vara TV4, självklart förbättra oss men inte förändra oss, säger hon.

Nästa steg är att se hur höstens programstrategi ger utdelning, men en sak är säker – det blir en fortsatt satsning på drama och humor nästa år.

– Det är viktiga ben vi står på och som skiljer oss från andra kanaler. Vi har flera dramaserier i utveckling och humor har fått upp farten och det vill vi inte släppa taget om.

Och så blir det självklart premiär för den nya omskrivna talangserien ”The voice”, som TV3 och Mastiff har anklagats för att plagiera i sin talangformat ”True Talent”.

– Jag har inte mycket att säga om detta, jag fokuserar på ”Idol” nu.

Driver ni någon juridisk process kring detta?

– Nej, när det gäller skyddet av format så handlar det om att skydda branschpraxis och det är en fråga för formatägarna. Konkurrens är bra och det är bara att kavla upp ärmarna.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.