Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4 dominerade digitalt 2018

TV4 Play var störst digitalt bland de kommersiella tv-husen under 2018. Det visar siffror från MMS.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Januari 2019, 13:51

Ämnen i artikeln:

TV4 Play

TV4 Play kom upp i 4,7 miljoner inloggade användare under 2018.

Foto: Janne Næss

Under 2018 lyckades TV4 Play komma upp i 4,7 miljoner inloggade användare. Under året ökade också den spenderade tiden i TV4 Play med 24 procent till 93,8 miljoner timmar. TV4 Play ökade därmed sin andel av de kommersiella tv-husens spenderade tid på play-tjänsterna till 54 procent, i jämförelse med 52 procent 2017. 

Motsvarande andel var för Nent Group 13 procent, för Discovery Networks 17 procent och för Aftonbladet TV 16 procent. 

TV4 har även högst antal reklamexponeringar, på över två miljarder. 

När det gäller konsumerad tid per startad ström ligger dock Discovery Networks i topp med 18 minuter. Discovery har även högst completion rate för reklam på 99 procent. Lägst completion rate har Expressen TV, på 60 procent. 

Youtube låter sig inte mätas av MMS, men enligt Svenskarna och internet 2018 tittade 87 procent av internetanvändarna på Youtube någon gång under 2018. Enligt samma rapport växte dock tv-kanalernas playtjänster och prenumererade streamingtjänster totalt sett mer än Youtube under det gångna året. 

LÄS MER: "Här är viktigaste lärdomarna ur Svenskarna och internet" 

Ämnen i artikeln:

TV4 Play

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.