Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4-direktör till attack mot MTG: "Skrattretande"

Publicerad: 11 September 2009, 13:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Ordkriget mellan TV4 och MTG TV trappas upp.


En sällan skådad konkurrensutsatt höst har lett till skärpt ton mellan tv-kanalerna. Som Dagensmedia.se rapporterade tidigare i veckan utropade sig alla tre stora tv-hus till vinnare i tv-krigets första slag.

Kanal 5 dominerade kärnmålgruppen 15-44 medan TV4 jublade över höga siffror för Tina’s Cookalong. MTG TV ansåg att de tog hem segern eftersom de hade flest tittare i målgruppen 15-49 år sett till hela dygnet.

TV4:s kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt trappar nu upp ordkriget på sin blogg på TV4.se.

”MTG har hittat på en ny målgrupp. Den heter 15-49 år. Det är faktiskt löjligt och på samma gång skrattretande. Lika löjligt som när samma bolag för några evigheter sedan pratade om "spill’”, skriver han.

Med ”spill” menas i detta fall ”målgruppen som TV3 då inte nådde och som TV4 var ensamt om att nå av de kommersiella kanalerna”.

Han fortsätter:

”Så hur gör man då? Jo, man säger att den del man inte når inte är viktig. Och säger man det riktigt länge så blir det till slut en sanning. I alla fall för dem som arbetar inom MTG”.

Gunnar Gidelfeldt skriver vidare att han tycker att pajkastningen kanalerna emellan är pinsam.

”’Mitt program är större än ditt!’, ’Ja, fast räknar man målgruppen rödhåriga, ensamstående, i orter mellan 50 000 och 100 000 så är vi överlägset störst!’, ’Ja men vänta, i målgruppen fotbollspelare, 12-18 år i södra Sverige, då är vi ännu större!’", skriver Gunnar Gidefeldt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.