Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4: ”Alla förstår varför vi höjer priset”

Publicerad: 16 November 2010, 12:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

TV4-gruppen är först ut bland kanalhusen med nya bruttopriser för 2011. Biträdande försäljningsdirektören Carl Hemmingsson berättar hur bolaget resonerar.


Ämnen i artikeln:

TV4

Som dagensmedia.se tidigare i dag berättat har TV4-Gruppen gått ut med nya bruttoprislistor för 2011.

Huvuddragen är följande:

• Priset för prime time i TV4 höjs med 13 procent

• I off-prime höjs priset i TV4 med 5 procent

• I nischkanalerna höjs priset med omkring 10 procent

Något som, inte helt oväntat, fått mediebyråernas tv-chefer att uttala sig kritiskt.

Enligt TV4:s biträdande försäljningsdirektör Carl Hemmingsson är prishöjningen dock helt naturlig.

Effekten av prishöjningarna i prime time och offprime i TV4 blir en sammantagen prishöjning på 10 procent.

– Som bekant är efterfrågan i tv nu mycket hög och priserna gick ned kraftigt under lågkonjunkturen. Om vi inte kan höja priserna nu har jag svårt att se när vi någonsin skulle kunna göra det, säger Carl Hemmingsson till dagensmedia.se.

Carl Hemmingsson säger vidare att priserna på ratings i tv har halverats sedan 2000-talets början. Den aktuella prishöjningen är ett försök att närma sig nivåerna som gällde innan lågkonjunkturen.

– Mot bakgrund av hur marknaden nu ser ut tror jag att alla förstår varför vi höjer priserna, säger Carl Hemmingsson.

Som dagensmedia.se tidigare har rapporterat har annonsörerna stått i kö för reklamutrymme i tv, och i vissa fall blivit utan, under stora delar av 2010.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.