Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV3-program tvättar kontroversiellt bantningsbolag

Publicerad: 6 November 2012, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

Vattenförgiftning, stomipåsar och spräckta tjocktarmar. Det är vad några av Xtravaganzas kunder råkat ut för. Nu sponsrar det kontroversiella bantningsbolaget TV3:s nya satsning "Aldrig mera fet", kan dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

TV3Eyeworks

I "Aldrig mera fet", som produceras av Eyeworks, får tittarna följa åtta överviktiga svenskar som tillsammans med programledaren och coachen Erika Rosenbaum kämpar för att gå ner i vikt.

Av TV3 marknadsförs "Aldrig mera fet" som ett inspirerande självhjälpsprogram om liv och död. Men vad som inte framgår av den trailer som kanalen just nu visar på sin sajt är att det kontroversiella bantningsbolaget Xtravaganza har en betydande roll i produktionen.

– Vi är en innehållsleverantör som har bidragit och ställt vår kunskap, våra verktyg, hälsokonsulter och enheter till förfogande, säger marknadschefen Anna Skepphammer till dagensmedia.se.

Vad det i praktiken innebär är att deltagarna i programmet går hos Xtravaganza för att gå ner i vikt.

– Vi finns hela tiden i kulisserna och stöttar deltagarna inom ramen för vad vi gör i vår verksamhet. Det är naturligtvis jättespännande att få komma med i ett sådant här sammanhang.

Enligt Anna Skepphammer valde Xtravaganza att medverka i just "Aldrig mera fet" för att bolagets ledning fastnade för programformatet.

– Det är en viktig frågställning som vi jobbar med dagligen och vi tycker att det här är ett bra tillfälle att visa vad vi kan leverera. Vi har inte varit med i sådana här sammanhang tidigare men tycker att det här är ett bättre format än exempelvis "Biggest loser", säger hon och fortsätter:

– Det här är feel-good tv och Eyeworks gjorde oss oerhört berörda.

Hur kom det sig att ni och Eyeworks började samarbeta?

– Jag vill inte gå in på exakt på hur vi hittade varandra men vi gjorde det och sen klickade det bara.

Betalar ni för att vara med i programmet?

– Det är ingenting jag vill kommentera, men vi har ett samarbete. Det är en form av sponsorskap eller vad man ska kalla det.

Hur kommer ert varumärke exponeras i "Aldrig mera fet"?

– Det varierar lite från program till program. Varje avsnitt har ju en unik deltagare så det ser lite olika ut.

Hoppas ni också på att få in fler kunder?

– Ja det är klart. Det här är en ny kanal och en ny möjlighet och vi är väldigt nöjda och glada över hur programmen har blivit.

När Xtravaganza i april 2011 granskades av Kaliber, P1:s program, för undersökande journalistik, var det dock ingen smickrande bild som målades upp av bolaget.

Enligt Kaliber har flera av Xtravaganzas kunder hamnat på akuten med hårresande resultat efter Xtravaganzas bantningskurer. Flera ska ha vattenförgiftats medan en annan kunds tjocktarm sprack till följd av en diet på linfrön.

– Hela min buk var full av avföring och linfrön och allt det. Ja det var ju det värsta han hade sett. Det var ju som cement i tarmarna. De fick ju använda tio liter varm koksaltlösning bara för att få bort det mesta av förstoppningen som var, säger den 30-åriga kunden till Kaliber.

Men enligt Anna Skepphammer har Xtravaganzas medverkan i "Aldrig mera fet" ingenting att göra med Kalibers granskning.

– Vi gick in i projektet för att vi tyckte att upplägget och innehållet passar oss. Vi har inte värderat det här programmet utifrån något annat än det. Sedan hoppas vi så klart precis som alla människor som gör saker att det ska bli bra för oss. Men det här handlar framför allt om att vi vill hjälpa människor.

Men att synas i ett sådant här sammanhang måste väl vara positivt när man har ett kontroversiellt varumärke?

– Det är klart att det är positivt men vi är inte ett kontroversiellt varumärke. Vi är ett seriöst företag, marknadsledande i vår bransch, som har funnits i 10 år och hjälpt mer än 150 000 kunder att gå ner i vikt. Vi finns på 70 orter runt om i landet och internationellt. Våra kundundersökningar visar att vi har väldigt nöjda kunder.

Sedan 2010 har totalt 9 anmälningar mot Xtravaganza lämnats in till Konsumentombudsmannen.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

TV3Eyeworks

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.