Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV3: "Kul att loggan väcker reaktioner"

Publicerad: 15 September 2009, 04:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

När TV3 presenterade sin nya logga väckte den reaktioner hos Dagensmedia.ses läsare. Nu förklarar Robert Kviby, marknadchef för MTG TV, tanken med den nya logotypen.


I början av september lanserade TV3 sin nya logga. Från en inringad trea till en trea med ett streck under. När Dagensmedia.se visade loggan väckte den reaktioner - hela 65 procent av läsarna tyckte att den var sämre än den gamla. Robert Kviby tycker att reaktionerna är bra.

– Att ett byte av loggan på en av Sveriges största tv-kanaler väcker känslor ser jag som något positivt. Den nya logotypen är en integrerad del i vår kanalpaketering och i all vår övriga kommunikation, säger han.

Han påpekar att tittarnas reaktioner har varit mer positiva än de från Dagensmedia.ses läsare. En ny logga ska ses i sitt rätta sammanhang och har en inkörningsperiod, menar han.

– Speciellt har det varit mycket positivt från våra kunder och det är så klart extra kul när de tycker våra lösningar är kreativa och innovativa.

TV3 ser den nya loggan som en integrerad del i sin kommunikation och kanalpaketering.

– När man tittar på TV3 ser man hur vi använder strecket, och logotypen, för att navigera genom kanalen, mellan bumpers, idents och trailers. Där fyller strecket en viktig roll och vår ambition med logotypen föll därför samman med vår tanke att binda samman alla kanalens element på ett sätt som de flesta svenska kanaler inte gör.

– Speciellt viktigt är detta när flödet mellan ”traditionell” tv och webb-tv ökar i så snabb takt som det gör. Med det här utseendet kan vi erbjuda tittaren samma utseende, navigation och retorik på alla våra plattformar har vi bättre chanser att lyckas.

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.