Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV3-fallet drabbar marknaden

Publicerad: 18 november 2011, 05:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

TV3:s kräftgång drabbar marknaden och drar ner förväntningarna på kanalen inför avtalsförhandlingarna för 2012.


TV3:s tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-49 år har sjunkit från 11,3 procent i oktober i fjol till 9,6 procent i år, enligt MMS.

– MTG behöver ett lok i sin kanalportfölj och TV3 som ska vara det har nu extremt få tittare. De har till och med haft fler tittare i juli tidigare år än första veckorna i november nu. Självklart tar man med sig det in i planeringen av vilka kanaler man ska gå i nästa år, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit.

En del på mediebyråsidan kommer förmodligen att styra om en del kampanjer från TV3 till andra kanaler.

– När ett hus tappar tittare så tappar det attraktionskraft. Vi vill ju vara där tittarna är, säger Johnnie Åkerström.

Maxus tv-chef Carina Andersson resonerar på liknande sätt:

– När vi räknar på kampanjer bygger vi på historisk data. Nu när TV3 har levererat så dåligt hamnar de sämre strategimässigt i vår planering eftersom kampanjerna lider av betydligt lägre räckvidd. Självklart tar vi höjd för om något har förändrats, men just nu pekar allt neråt för TV3.

TV3 har försökt att vända tittarutvecklingen genom att planera om tablån. Till exempel lyftes egenproduktioner ut i går till förmån för två timmar ”Morden i Midsomer”, men som dagensmedia.se rapporterade i dag hade deckarserien svårt att locka yngre tittare i kanalhusets huvudmålgrupp.

– Även Kanal 5 har minskat sin ratingproduktion i år. TV4 har gått plus minus noll på grund av den nya radio- och tv-lagen eftersom de numera får sända reklam 12 minuter varje timme dygnet runt. Annars skulle de också ha tappat, säger Johnnie Åkerström.

Tittartappet i TV3 kan komma att påverka prisutvecklingen för hela tv-marknaden nästa år.

– Jag hoppas ju att både TV3 och marknaden som helhet ska vända nästa år efter att mängden trp har gått ner två år i rad, men TV3:s situation försvårar marknadsläget för tv, säger Johnnie Åkerström.

Carina Andersson:

– Det ligger i sakens natur att vi är negativa till prisökningar, men det är svårt att säga att vi inte vill ha prisökningar nu när utbudet inte möter efterfrågan. Men det måste trots allt finnas rim och reson i prisökningarna.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.