"TV3 behöver en Anna Anka-effekt"

TV3:s hösttablå blir mycket viktig för den krisande MTG-kanalen. Här ger tre tv-chefer sin dom.

Igår presenterade MTG sin hösttablå. Bland nyheterna märks till exempel "Danspalatset Playa del Sol" som följer pensionärer på Gran Canaria, "Patrik mot världen", där den tidigare höjdhopparen Patrik Sjöberg möter andra idrottsstjärnor, och "Superstars Celeb" – en spinoff på ”Superstars” där hälften av de tävlande ska vara kändisar.

Mediacoms tv-chef Patrick Wallin var själv inte på plats under presentationen, men säger sig fått en bra bild av programmen genom sina kollegor.

– Den input jag fick var att man är imponerad av att det är väl genomtänkt och det känns som om MTG gjort sin läxa kring hur de ska tablålägga och vilka program man köper in, säger han.

Men samtidigt reserverar sig Patrick Wallin för att det inte finns några helt nya format i hösttablån.

– Det finns inget som är riktigt nytt eller oförväntat, så mycket handlar om hur de lyckas med castingen. TV3 till exempel skulle behöva en riktig tavelkrok att hänga upp tablån på och som i sin tur ger bra trailingutrymme för andra program – något som ger en Anna Anka-effekt.

Patrick Wallin ställer sig ändå positiv till "Superstars Celeb", men huruvida programmet lyckas beror helt på vilka kändisar som MTG kan locka, säger han. Det behövs riktigt stora stjärnor för att generera mycket pr.

– Problemet för TV3 de senaste åren är att de inte lyckats få till produktionerna ordentligt. Jag håller tummarna, men det känns inte som om det kommer att hända några större grejer.

John Aleman, tv-chef på MEC, ställer sig däremot avvaktande till "Superstars Celeb".

– Första säsongen av ”Superstars” gick ju bra, men andades inte riktigt samma kvalitet som till exempel ”Mästarnas Mästare”. Jag tror att det kan bli ett helt ok premiäravsnitt, men inte att man mäktar med en hel säsong, säger han.

Däremot tror han att den svenska ”Project Runway” kan hitta sin publik i höst, även om programmet troligtvis inte blir någon bredare tittarsuccé.

”Danspalatset Playa del Sol” har däremot potential att nå en bredare publik.

– Programmet verkar i samma genre som ”Ullared” och ”Böda Camping” och då dans är ett stort fenomen, speciellt utanför tullarna, så har programmet alla möjligheter att lyckas, säger han.

Liksom Patrick Wallin säger John Aleman att MTG och framför allt TV3 skulle behöva en riktig succé i klass med de första säsongerna av ”Svenska Hollywoodfruar”.

– Om en eller två av de nya produktionerna skulle gå riktigt starkt så kan det lyfta tablån. Och jämfört med vårens presentation så känns hösten mer spännande. MTG vill verkligen göra en come back och den intentionen välkomnar jag.

Johan Eidmann, vd på Bizkit, tycker å sin sida att hösttablån är imponerande.

– Programmässigt såg det bra ut. ”Kontaktannonsen” tror jag kan funka som egenproduktion och det behövs en bra ratingmaskin i prime access. Jag tror också på ”Patrik mot världen” – Patrik Sjöberg är provokativ och det kan bli rätt kul även om det inte är så många program, säger han.

”Danspalatset Playa del Sol” ser han också som en bra satsning eftersom tablån annars riskerar bli lite väl ung.

– Jag tror att det är bra att man drar sig lite upp i åldrarna. Generellt sett känns tablån bra inför hösten, marknaden behöver starka alternativ till SVT och det här känns som rätt väg att gå.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-04-27 10.02Uppdaterad 2015-12-06 14.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: