TV11 in i Com Hems grundutbud

1,4 miljoner nya hushåll. Det blir konsekvensen av TV4-Gruppens färska distributionsavtal med Com Hem för TV11.

Dagensmedia.se kunde i torsdags avslöja att TV4-gruppen skrotar den misslyckade ungdomskanalen TV400. Istället ska TV11 – dopat med Big Brother – lanseras för att nå huvudmålgruppen 15-39 år.

Ett drag som enligt mediebyråerna till stor del syftade till att få ett bättre utgångsläge i förhandlingar med distributörerna.

Nu går TV4-gruppen ut med att bolaget har skrivit ett distributionsavtal med Com Hem. TV11 tar klivet in i Com Hems analoga grundutbud. 

– Vi är mycket nöjda med avtalet som ger TV11 en teknisk penetration på närmare 75 procent, säger Märta Rydbeck, distributionschef på TV4-Gruppen.

Genom det nya avtalet med Com Hem, parat med TV400:s existerande distribution, når TV11 redan från starten 3,3 av Sveriges 4,3 miljoner hushåll.

TV400:s medvetna penetration låg endast på 38 procent. Någon siffra på hur det ska se ut vid nästa mätning för TV11 vill Märta Rydbeck inte dela med sig av.

– Vi har satt interna mål som jag inte vill gå ut med i pressen. Det är svårt att säga och det beror till stor del på hur folk tar till sig den nya kanalen.

Märta Rydbeck hoppas dock att den medvetna penetrationen ska ”närma sig siffran” för den tekniska penetrationen.

– Vi har högt ställda förväntningar för TV11, säger hon.

Märta Rydbäck säger även att TV4-Gruppen ska arbeta för att sluta ytterligare distributionsavtal med mindre nätoperatörer.

Som dagensmedia.se i fredags berättade innebär MTV Networks nya avtal med Com Hem att kanalen MTV försvinner ur Com Hems analoga grundutbud.

– I januari sker två förändringar för våra kunder som har grundutbudet. Den ena är att MTV går ur grundutbudet och att vi istället satsar på kanalen på den digitala sidan. Den andra förändringen är att TV11 kommer in i det analoga grundutbudet. Dessa två förändringar sammanfaller i tid, säger Jessica Sjöberg, presschef på Com Hem.

Erik Wisterberg

Publicerad 2010-11-15 08.26Uppdaterad 2015-12-06 15.32

Ämnen i artikeln:

Detta är TV11

TV4-Gruppens egna ord om den nya kanalen:

TV11 har premiär den 19 januari 2011. Kanalen riktar sig huvudsakligen till en publik i åldern 15-39 år, men också alla andra som är unga i sinnet. Med självdistans och humor bjuder

TV11 på tillbakalutad, färgstark och energisk tv med fullt fokus på underhållning - och en fullmatad tv-tablå. Dramaserier, humor och långfilm är programgenrer med en given plats i TV11, liksom de senaste internationella underhållningsformaten och de mest omtalade realityshowerna, inte minst en ny svensk omgång av Big Brother.