Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV viktigaste informationskanalen

Publicerad: 4 Januari 2011, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

TV anses vara den viktigaste informationskanalen, följt av morgontidningar och internet. Det visar en undersökning av TNS Sifo på uppdrag av Sveriges Annonsörer.


Undersökningen utgår från Orvesto Konsument 2010:2 och de respondenter som uppgett vilket parti de definitivt skulle rösta på i riksdagsvalet i höstas.

En majoritet av respondenterna är inte beredda att betala för innehåll på nyhetssajter och en majoritet är också negativt inställd till tv-reklam, liksom radioreklam och reklami mobilen.

Undersökningen visar dock på små skillnader i partitillhörighet,även om tendenser kan skönjas.

Bland de som röstar på Alliansen och Socialdemokraterna är något fler positivt inställda till reklam än bland de som röstar på övriga partier.

De Socialdemokratiska väljarna anser i störst utsträckning att reklam är ett bekvämt sätt att få information om nya produkter, medan Miljö- och Vänsterpartisterna i större utsträckning anser att de köper onödiga produkter på grund av reklam. Miljöpartisterna är också de som i störst utsträckning rådfrågar vänner när en ny produkt ska inhandlas.

Folkpartisterna byter i störst utsträckning kanal när det blir radioreklam.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.