Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Tv-tittandet minskade under 2016 – men TV4 vinner mark

Publicerad: 13 Januari 2017, 09:27
Uppdaterad: 13 Januari 2017, 09:52

Under 2016 tittades det 3,6 procent mindre på traditionell tv än 2015. Samtidigt ökar TV4-gruppen tittartidsandelen, till den högsta någonsin.


Ämnen i artikeln:

TV4MTGDiscovery NetworksSVT

Den genomsnittlige svensken såg under 2016 på linjär tv under 2 timmar och 29 minuter per dygn, vilket är en minskning med omkring 5,5 minuter, eller 3,6 procent, från 2015. Det enligt siffror från MMS.

Av den totala tittartiden ägnade den genomsnittlige tv-tittaren 46 minuter åt TV4-gruppens kanaler, vilket är en minskning med 1 minut sedan föregående år. I och med att TV4-gruppen alltså stod emot den totala put-minskningen ökade man sina tittartidsandelar både i befolkningen som helhet och i huvudmålgruppen 15-64 år.

TV4-gruppens kanaler nådde i huvudmålgruppen 32,4 procent i andel, vilket är den högsta totala andelssiffran någonsin. 2015 låg siffran på 31,7 procent.

MTG nådde i samma målgrupp en andel på 19,4 procent och Discovery Networks 13,3 procent.

SVT nådde hela befolkningen en andel på 36,1 procent (35,9), följt av TV4-gruppens 30,9 procent (30,5), MTG på 15,6 procent (14,6) och Discovery Networks på 10,5 procent (11,8).

Under 2016 lade TV4 Play det mesta av sitt innehåll bakom inloggning, och menar att man räknade med ett tillfälligt men betydande tapp.

Dock hade hela 2,2 miljoner användare vid årsskiftet loggat in på TV4 Play. Även den spenderade tiden på TV4 Play ökade med över 7 procent – till 64 miljoner timmar, enligt siffror från MMS

– TV4 Plays stora framgångar – både vad gäller inloggning och ökad konsumtion – och att vi så pass väl lyckats hålla emot den vikande putten, visar att vår plattformsoberoende strategi är rätt väg att gå. Det lägger också grunden för våra fortsatta satsningar på det starkaste svenska innehållet och ännu bättre tittarupplevelser under 2017. Liksom än mer relevanta målgrupper för annonsörerna, där transparens och mätbarhet blir nyckelfaktorer när vi rör oss mot en tv-marknad där man inte gör skillnad på linjär och digital video, säger TV4-Gruppens operative chef Mathias Berg, i ett pressmeddelande.

Andelssammanställning av MMS-siffror, TV4-gruppen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4MTGDiscovery NetworksSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev