Rörligt
Tv storökar i mediebyråbarometern
Publicerad: 18 maj 2010, 06:22
De förmedlade medieköpen ökade med 12 procent under april. Men skillnaderna mellan olika medier är avgrundsdjupa.
Mediebyråbarometern, som mäter nettoinvesteringarna via mediebyråer, visar att medieköpen har gått upp med sju procent hittills i år. För april månad är ökningen 12 procent. Totalt uppgick de förmedlade medieköpen till 1 069 miljoner kronor.
Dagensmedia.se har tidigare berätttat att tv-kanalerna i stort sätt är slutsålda, vilket genererat en hel del kritik från mediebyråsidan. Mediebyråbarometern bekräftar bilden av att tv-marknaden är överhettad.
Ökningen för april månad skrivs till hela 32 procent.
– Den starka återhämtningen för tv är anmärkningsvärd eftersom den är betydligt starkare än i de övriga nordiska länderna, där tv fortfarande ligger i linje med nivån under 2009. Vi ser också att detta ytterligare förstärks i maj, då många kanaler inte bara är utsålda utan till och med översålda, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden, i ett pressmeddelande.
Den största minskningen, på 30 procent, står direktreklamen för. Andelen av investeringarna i detta medium som går via mediebyråer är dock förhållandevis låg, varvid siffran ska tolkas med försiktighet.
Branschdominanten Posten är har precis inlett en kampanj som sjunger dr-mediets lov och planerar snart att sjösätta en mediebyråersättning på två procent. Detta för att få upp den förmedlande volymen.
Mediekategorier som ökar i april 2010:
• Bio 76 procent
• TV 32 procent
• Kvällspress 27 procent
• Radio 27 procent
• Sök 24 procent
• Internet 8 procent
• Landsortspress 4 procent
Mediekategorier som minskar i april 2010:
• Övrigt -42 procent
• DR/Annonsblad -30 procent
• Populärpress -7 procent
• Utomhus/Trafikreklam -4 procent
• Fackpress -1 procent
• Storstadspress -1 procent