Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Rörligt

Tv storökar i mediebyråbarometern

De förmedlade medieköpen ökade med 12 procent under april. Men skillnaderna mellan olika medier är avgrundsdjupa.


Publicerad 2010-05-18 06:22

Ämnen i artikeln:

Radio

Dela artikeln:

Mediebyråbarometern, som mäter nettoinvesteringarna via mediebyråer, visar att medieköpen har gått upp med sju procent hittills i år. För april månad är ökningen 12 procent.  Totalt uppgick de förmedlade medieköpen till 1 069 miljoner kronor.

Dagensmedia.se har tidigare berätttat att tv-kanalerna i stort sätt är slutsålda, vilket genererat en hel del kritik från mediebyråsidan. Mediebyråbarometern bekräftar bilden av att tv-marknaden är överhettad.

Ökningen för april månad skrivs till hela 32 procent.

– Den starka återhämtningen för tv är anmärkningsvärd eftersom den är betydligt starkare än i de övriga nordiska länderna, där tv fortfarande ligger i linje med nivån under 2009. Vi ser också att detta ytterligare förstärks i maj, då många kanaler inte bara är utsålda utan till och med översålda, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden, i ett pressmeddelande.

Den största minskningen, på 30 procent, står direktreklamen för. Andelen av investeringarna i detta medium som går via mediebyråer är dock förhållandevis låg, varvid siffran ska tolkas med försiktighet.

Branschdominanten Posten är har precis inlett en kampanj som sjunger dr-mediets lov och planerar snart att sjösätta en mediebyråersättning på två procent. Detta för att få upp den förmedlande volymen.

 

Mediekategorier som ökar i april 2010:

• Bio 76 procent

• TV 32 procent

• Kvällspress 27 procent

• Radio 27 procent

• Sök 24 procent

• Internet 8 procent

• Landsortspress 4 procent

 

Mediekategorier som minskar i april 2010:

 

• Övrigt -42 procent

• DR/Annonsblad -30 procent

• Populärpress -7 procent

• Utomhus/Trafikreklam -4 procent

• Fackpress -1 procent

• Storstadspress -1 procent

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.