Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tv-profilernas krav: "Låt äldre synas i rutan"

Publicerad: 13 November 2015, 08:20
Uppdaterad: 10 December 2015, 14:47

Elva pensionerade tv-profiler, däribland Bo Holmström, Siewert Öholm och Christina Jutterström, går till attack mot branschen.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4

När linjär-tv tappar tittare är det de äldre som stannar kvar. Trots det märks inte förändringen i kanalernas tablåer. I en gemensam debattartikel på Aftonbladet Debatt riktar elva pensionerade branschprofiler skarp kritik mot tv-kanalernas programpolitik – och deras människosyn.

Bakom texten står Bo Holmström, Siewert Öholm, Annika Hagström, Pia Brandelius, Håkan Nilsson, Ken Olofsson, Ann Lindgren, Lennart Winblad, Tönu Nilsson, Christina Jutterström och Malena Ivarsson.

För att skapa en förändring tog de saken i egna händer och skissade på program som skulle passa en äldre publik och presenterade sedan sin lista för SVT och TV4.

"Klara dig på det här du, riksdagspolitiker!", "Mormor - hur är ditt sexliv?" och "Jäkt, jäktigare, hemtjänst" var tre förslag på listan.

SVT tackade dock nej och TV4, som var intresserade till en början, ändrade sig efter att ha sett programidéerna.

"Så vi gick tillbaka till SVT – och fick följande svar: Nej tack. Vi prioriterar unga vuxna, småbarnsföräldrar och skolbarnsföräldrar. Pensionärerna har vi ändå Alltså: de gamla skiter vi i. Det här handlar inte om att vi ska få jobba på gamla dagar, vi har pension. Det handlar om tv-direktörernas människosyn", skriver debattörerna.

De uppmanar nu tv-tittarna själva att ställa krav på innehållet.

"Ni har ju faktiskt betalt det, antingen via tv-licensen eller varenda gång ni köper något. Det går till reklamen, som i sin tur betalar programmen".

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.